Ensituntumaa: DJI Mavic 3 Flymore-combo (Petri Puurunen)

Valokuvaaja Petri Puurunen otti ensituntumaa uuteen DJI Mavic 3 -droneen. Lue blogistamme Puurusen mietteet uudesta kopterista.

Dronemarkkinoita jo pitkään hallinnut DJI on päivittänyt mallejaan viime vuosina varsin maltilliseen tahtiin. Esimerkiksi Phantom-perheen kamera ei ole pääpiirteiltään juurikaan muuttunut vuosien saatossa, josta osin voidaan syyttää kilpailun puutetta. Tekniset ominaisuudet toki ovat päivittyneet matkan varrella mutta kuvanlaadullisesti ei suuria hyppäyksiä ole tehty. 

Sama koskee myös Mavic-linjaa; Mavic1 ilmestyessään tarjosi kompaktin kuljetuskoon, mutta kuvanlaatu jäi silloisen Phantom4 ja Phantom 4 Pro:n jalkoihin. 2018 julkaistu Mavic 2 päivitti kennoa, toi mukanaan hieman paremman kuvanlaadun sekä still- että videokuvaukseen moninaisine lisukkeineen. Kennon pysyessä edelleenkin tuumaisena ei ratkaisevaa kuvanlaadullista harppausta vieläkään tehty. 

Mavic 3:sta ei pahemmin huhuja liikkunut ja DJI julkaisi hieman puskista Mavic 3:en tänä syksynä. Paperilla tuore M3 näyttää varsin maukkaalta paketilta: Suurempi MFT-kenno, selkeästi pidempi lentoaika ja nippu päivitettyjä ominaisuuksia. Onko lupauksille katetta?

Käyttöönotto

Paketti auki ja kopteri lentoon ja sillä selvä? No ei aivan, vaikka DJI on tehnyt käyttöönotosta suoraviivaisen. Mukana tulevaan käyttöönottoläpyskään kannattaa perehtyä, mikäli dronet eivät ole entuudestaan tuttuja. Mutta pääpiirteittäin proseduuri menee siten, että ensin aku(t) ja kaukosäädin lataukseen. Kumpainenkin latautuu usb-c-liittimen kautta, joten tässä on tapahtunut selkeätä kehitystä. Enää ei tarvita erillistä auto- ja verkkovirtalaturia. Maastossa akkujen lataaminen on myös tätä myöten helpottunut, kun akun saa ladattua kopterin usb-c-liittimen kautta vaikkapa varavirtalähteestä.

Aiemmat Mavicit ja Phantomit käyttivät DJI GO4-sovellusta kauko-ohjaimen kaverina. Mavic3:ssa on siirrytty pienempien kuluttajalaitteiden tapaan DJI Fly Appiin. Sovellusta ei löydy enää ainakaan Googlen Play Storesta, vaan se on ladattava DJI:n omalta saitilta; miksiköhän näin? DJI Fly:n käytöstä lisää myöhemmin jutussa. Sovelluksen käyttöönoton yhteydessä luodaan oma käyttäjätunnus DJI:n järjestelmiin, johon omat dronet liitetään mm. lentodatan seurantaa varten. Myös mahdollisuutta rekisteröidä oma laite DJI Care Refreshin piiriin tarjotaan käyttöönoton yhteydessä (jatkotakuu, laitevaihdot yms. onnettomuuksien varalta).

Ensimmäiset Mavic 3:et saatiin Suomeen marraskuun loppupuolella ja tähän mennessä itse DJI Fly appista on tullut kolme uutta versiota; samoin itse dronen softa on päivittynyt pariin kertaan. DJI:n alunperin kaikkia lupaamia ominaisuuksia ei ollut tarjolla heti, vaan ne ilmestyvät sovelluspäivitysten myötä. Ja kun kyseessä on tuore laite on myös sovelluspuolen vikoja korjailtu.

Näyttäisi siltä, että dronevalmistajat ja DJI ovat joutuneet muuttamaan tuotelinjojaan uusien drone-säännösten myötä. Mavic3 astuu selkeästi pykälää ylemmäs aiemmasta tuotepositiostaan; tästä kertovat sekä ominaisuudet että hinta. Mielenkiintoista nähdä on Phantom- ja Inspire-linjat kuopattu tämän myötä lopullisesti.

Käytönaikaisia huomioita

Lentokuntoon laitto tapahtuu nopeasti; potkuriaisojen avaamisen jälkeen droneen ja kaukosäätimeen virrat päälle. Sikäli kun käyttäjä on antanut luvan DJI Fly -sovelluksen käynnistykseen, niin sekin starttaa automaattisesti. Hetki odottelua, että drone löytää riittävän määrän gps-satelliitteja ja dronen voi nostaa ilmaan. Ympäristöä havainnoiva automatiikka (Obstacle avoidance) on oletuksena päällä. Samoin lähistön ilmatilasta ja muista lentolaitteista ilmoittava AirSense.

Itse lentäminen ja kopterin hallinta ei poikkea aiemmista DJI:n laitteista.

Kamera, kuvanlaatu ja huomiota kuvankäsittelyssä

Suuremman kennokoon myötä on kuvanlaadussa tapahtunut selkeä hyppäys. Pikselimäärä on säilynyt samana kuin aiemmin mutta detaljeja kenno tallentaa paremmalla terävyydellä kuin esimerkiksi Mavic2 Pro.

Lens flarea esiintyy aiempien DJI:n koptereiden tapaan vaihtelevasti; vastavalo tuottaa vaihtelevia heijastuksia. Toivottavasti tähän saadaan korjausta, kun suodinvalmistajat tuovat omia ND/PL-suotimia myyntiin.

Uutuutena mukana on myös ½ tuuman kennolla varustettu telezoom, jonka oletuspolttoväli vastaa 168mm optiikkaa. Tele ei kuvanlaadulla loista, vaan enemmänkin sopii kohteiden etsimiseen kesken lennon.

Kuvankäsittelyyn parempi kuvanlaatu tuo helpotusta; isompi kenno kohisee vähemmän, tuottaa terävämpää jälkeä ja dynamiikkaa löytyy selkeästi enemmän. Ainakin oman käytön kannalta tärkein ominaisuus, kuvanlaatu, on siis parantunut. Joiltain osin editissä tarvii siis tehdä vähemmän kuvanlaadullista korjausta. Toki parannettavaaa aina jää, olkoon se tässä tapauksessa reunapiirto.

Tuotekuvat

Mallikuvia / videot

Hyvää

  • Still-kuvien laatu
  • Videon laatu
  • Parantunut lentoaika
  • Usb-c-laturi
  • Kompakti kauko-ohjain
  • Fly more -kitti

Huonoa

  • Muistikortin vaihto hankalahko akun ollessa kiinnitettynä
  • Kömpelö ”kuonokoppa”
  • Edistyneet seurantatoiminnot osin keskeneräisiä

Yhteenveto

Pitkälle on tultu siitä kun DJI 2015 liitti kameran kiinteästi ensimmäiseen Phantomiin. Käyttöönotto on helpottunut ja parantunut kuvanlaatu on selkeä hyppäys aiempiin malleihin. Ainakin näin elinkaaren alkuvaiheessa päivittyvä softa takaa sen, että mahdollisia bugeja korjataan nopeasti.

Linkit:

DJI Mavic 3 Specsheet

Jälleenmyyjä Skandinaviassa

www.petripuurunen.com

IG: @petripuurunen



Fotonordicin Jaakon kuvauskalusto14.1.2022

Fotonordicin Jaakon kuvauskalusto

Tällä sivulla on listattuna Fotonordicin Jaakon luottokalusto kuvauksiin.
Fotonordicin Juuson kuvauskalusto13.1.2022

Fotonordicin Juuson kuvauskalusto

Tässä on listattuna Juuson luottokamat, joilla hän hoitaa kaikki kuvaukset!
Talven ihmemaata taltioimassa11.1.2022

Talven ihmemaata taltioimassa

Fotonordicin Juuso kirjasi parhaat ohjeet ja vinkit, joiden avulla olet astetta valmiimpi talvisiin kuvausseikkailuihin.
Katuvalokuvaajan mietteitä ja vinkkejä (Tuomas Valtanen)3.1.2022

Katuvalokuvaajan mietteitä ja vinkkejä (Tuomas Valtanen)

Katuvalokuvauksessa tallennetaan jokapäiväistä elämää julkisella paikalla. Lue katuvalokuvaaja Tuomas Valtasen kattava blogi katuvalokuvauksesta!
Ensituntumaa: DJI Mavic 3 Flymore-combo (Petri Puurunen)27.12.2021

Ensituntumaa: DJI Mavic 3 Flymore-combo (Petri Puurunen)

Valokuvaaja Petri Puurunen otti ensituntumaa uuteen DJI Mavic 3 -droneen. Lue blogistamme Puurusen mietteet uudesta kopterista.
5 vinkkiä matkakuvaamiseen (Teppo Tirkkonen)14.12.2021

5 vinkkiä matkakuvaamiseen (Teppo Tirkkonen)

Teppo Tirkkonen on matkailu- ja seikkailuvalokuvaaja Oulusta. Hänen asiakkaitaan ovat muun muassa Aurinkomatkat, Finnair ja Revolution Race. Kaupallisten töiden ohella Teppo kuvaa omia projekteja, usein Pohjois-Suomessa. Hyvä matkakuva herättää katsellessa välittömästi tunteen: ”Haluan mennä tuonne!” Se on missioni aina, kun lähden matkalle kuvaamaan. Vallitsevan maailmantilanteen vuoksi jokainen meistä on muuttanut matkustustapojaan ja mielestäni matkakuvausta voi yhtä hyvin harrastaa myös omalla paikkakunnalla tai lähistöllä. Tässä siis viisi vinkkiä matkakuvaukseen!
Fotonordicin Messujen MESSUT 11.6.20228.12.2021

Fotonordicin Messujen MESSUT 11.6.2022

Makrokuvauksen perusteet (Pasi Markkanen)8.12.2021

Makrokuvauksen perusteet (Pasi Markkanen)

Monet valokuvaajat haaveilevat makrokuvaamisen aloittamisesta ja se ei ole ihme. Makrokuvaamisen maailma on erittäin kiehtova ja se tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia luovaan kuvaamiseen, niin sisällä kuin ulkonakin.
Finnaturen lintukuvakoulu OSA 227.9.2021

Finnaturen lintukuvakoulu OSA 2

Lintuja on kaikkialla ja ne ovat kauniita. Sen vuoksi ne ovat varmaankin niin suosittuja kuvauskohteita? Suomessa lintuja on helpoin lähestyä kaupunkien puistoissa tai ruokintapaikoilla, missä ne ovat tottuneet ihmisiin. Muuttoaikoina taas kosteikot, niemenkärjet ja ulkosaaristo ovat hyviä kuvauspaikkoja.
Koirakuvauksen perusteet (Paula Grekelä / Koiravalokuvausta Lapista)27.9.2021

Koirakuvauksen perusteet (Paula Grekelä / Koiravalokuvausta Lapista)

Kiinnostaako koirakuvaus? Katso alta Paula Grekelän (Koiravalokuvausta Lapista) ohjeet, joilla pääsee hienosti alkuun karvakavereiden kuvaamisessa!
Finnaturen lintukuvakoulu OSA 127.9.2021

Finnaturen lintukuvakoulu OSA 1

Lintu- ja luontokuvauksen suosio on 2000-luvulla satakertaistunut. Linnut ovat kauniita ja kuvauksellisia, joten ei ole mikään ihme, että lintukuvaus on niin suosittua.
Revontulia metsästämässä (Samuli Rosenberg)23.9.2021

Revontulia metsästämässä (Samuli Rosenberg)

Revontulien aika on täällä! Katso alta valokuvaaja Samuli Rosenbergin vinkit, joiden avulla saat taivaantulet ikuistettua!

Sisältö-sivut

Selaa tuoteryhmiä

Asiakastili

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 1.1.2019 alkaen.

Verkkokauppa

Fotonordic Oy
Kempeleentie 5
90400 Oulu

0504042969
asiakaspalvelu@fotonordic.fi
www.fotonordic.fi
1972559-7

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin. Kaupankäynnissä noudatamme kuluttajaviraston verkkokauppiaille antamia kaupankäyntiohjeita.

Tilauksen minimiarvo ennen postikuluja on 15 euroa,

Tilaaminen

Tuotteet tilataan siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin tarjoaman linkin kautta. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Mikäli tilauksen tekeminen verkkokaupasta ei jostain syystä onnistu otta meihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse asiakaspalvelun palveluaikoina.

Maksaminen ja maksutavat

Verkkopankkipainikkeet / Mobilepay (Paytrail)

Asiakkaalla tulee olla käytössään verkkopankkitunnukset. Maksutapahtuma veloitetaan suoraan asiakkaan tililtä verkkopankkiympäristössä. Tilaaminen ja maksaminen tapahtuvat turvallisesti suojatussa yhteydessä. Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksunvälityspalvelun toteuttaa Paytrail Oyj (y-tunnus 2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj ostaa maksusuorituksen ja tilittää sen kauppiaalle. 

MobilePayllä voit maksaa verkkokaupoissa siten, että sinun ei tarvitse syöttää maksukortin tietoja. Tarvitset ainoastaan aktivoidun MobilePay -sovelluksen puhelimeesi. Valitse maksutavaksi MobilePay, kirjoita avautuvaan kenttään puhelinnumerosi ja hyväksy maksu MobilePayssä puhelimellasi. Aktivoi verkkomaksaminen MobilePayssä ennen ensimmäistä ostosta! MobilePayn normaalit maksurajat eivät ole voimassa verkkokaupoissa. Voit siis tehdä ostoksia maksukorttisi käyttörajojen mukaisesti.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. 


Luottokorttimaksu 

Korttimaksua varten tarvitset voimassa olevan suomalaisen maksulaitoksen myöntämän Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- tai Debit MasterCard kortin. Maksukortin tiedot eivät välity tai tallennu verkkokauppaamme missään vaiheessa. Verkkokaupassamme ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa ja Mastercard SecureCode -todentamispalvelut, joiden avulla kortinhaltijan henkilöllisyys todennetaan. Todentaminen vaatii verkkopankkitunnuksia.

Tilisiirto

Tilauksen voi myös maksaa ennakkoon perinteisesti laskussa olevalla viitenumerolla. Maksussa on ehdottomasti käytettävä annettua viitenumeroa sille varatussa viitenumero –kentässä, jotta maksusuoritus ohjautuu oikealle tilaukselle verkkokauppajärjestelmässämme. Ilman viitenumeroa tai viitenumero virheellisesti viestikenttään syötettynä maksutapahtuma ei kohdistu järjestelmäämme millekään tilaukselle, joten tilausta ei voida toimittaa normaalien toimitusaikojen puitteissa. Virheellisesti suoritettuja viitteettömiä maksuja tarkistetaan kerran kuukaudessa.

Tilaus toimitetaan heti, kun viitemaksusuoritus näkyy tilillämme kokonaisuudessaan. Mikäli laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, peruuntuu tilaus automaattisesti. Tuotteita pidetään varattuna 5 päivää tilauksesta joten maksuaikaa on 5 päivää. Huomioithan tilisiirrolla maksettaessa mahdollisen 1-3 päivän pankkiviiveen.


Klarna
 

Yksi suosituimmista maksutavoista suomalaisissa verkkokaupoissa. Suosio liittyy joustaviin maksuvaihtoehtoihin:

  • Maksa 30 päivän maksuajalla toimituksesta (täysin kuluton)
  • Pilko maksut osiin

Lisää tietoa Klarnan maksutavoista täältä.


Postiennakko. 

Tilaus voidaan toimittaa Postin kautta myös postiennakolla, jolloin tilaus postitetaan normaalien toimitusaikojen puitteissa lähimpään postitoimipaikkaan lunastettavaksi. Tilaus maksetaan joko postiin tai Smartpost pakettiautomaattiin lähetystä noudettaessa. Postiennakkotilaukseen lisätään aina maksutapalisä 5,00 euroa toimituskuluihin. Tämä on laskettu jo valmiiksi toimituskuluihin ostoskorisivulla.


Korttimaksu noudettaessa.

Voit maksaa tilauksen myös noutaessa yleisisimmillä pankki-, luotto-, ja Visa Electron -korteilla. Huomioithan että emme ota vastaan käteistä rahaa!


Lasku

Tilauksen maksaminen jälkikäteen laskulla on maksuvaihtoehtona ainoastaan Suomessa toimiville vakavaraisille osakeyhtiöille sekä kouluille ja valtion virastoille. Laskutilauksiin lisätään aina 5,00 euron maksutapalisä toimituskuluihin. Tämä on laskettu jo valmiiksi toimituskuluihin ostoskorisivulla. Tarkistamme osakeyhtiöiltä luottoluokituksen joka perustuu virallisiin tilinpäätöstietoihin. Mikäli tilinpäätöstietoja ei jostain syystä löydy tai hyväksyttävää luottoluokitusta ei saada ei tilausta toimiteta laskua vastaan (esimerkiksi uudet yritykset joiden ensimmäinen tilikausi ei ole vielä päättynyt tai tilinpäätöstietoja ei ole toimitettu viranomaisille).

Käytämme laskutuksessa pääsääntöisesti verkkolaskutusta. Ilmoittamalla verkkolaskutustiedot tilauksen yhteydessä tilaus laskutetaan verkkolaskuna. Tarvittavia tietoja ovat vastaanottajan verkkolaskuosoite (ovt-tunnus), y-tunnus, verkkolaskujen välittäjäoperaattori ja välittäjän tunnus. Mikäli verkkolaskutus ei ole mahdollista niin lasku toimitetaan pdf-tiedostona tilauksen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Emme toimita laskuja kirjepostitse.

Yksityishenkilö, toiminimi, yksityinen elinkeinoharjoittaja, avoin yhtiö tai kommandiittiyhtiö ei voi tilata laskua vastaan vaan tällaiset tilaukset peruuntuvat automaattisesti. Maksuvaihtoehtoina ovat tällöin Paytrailin verkkomaksupainikkeet, Klarna, luottokortti, tilisiirto tai postiennakko.

Kuluttajasuojan oikeudet eivät luonnollisesti koske yritysmyyntiä. Meistä johtumattomasta kaupan purusta tai tuotteen palautuksesta perimme meille mahdollisesti aiheutuneet kohtuulliset kustannukset (sopimusoikeus). Normaalisti tällaisia kustannuksia ovat esimerkiksi tilauksen toimituskulut. Yritysmyynnin ollessa kyseessä palautukset tulee hoitaa aina palauttajan omalla kustannuksella.

Laskut toimitetaan 7 päivän eräpäivällä ja laskuihin tulee aina 5€ maksutapalisä.


Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Fotonordic Oy
Kempeleentie 5
90400 Oulu

0504042969
asiakaspalvelu@fotonordic.fi
www.fotonordic.fi
1972559-7

Toimitustavat ja -kulut

Tilauksen toimituskulut ovat kiinteät riippuen toimitustavasta. Postiennakko ja lasku maksutapoihin lisätään kiinteiden toimituskulujen lisäksi maksutapalisä.

Matkahuollon Lähellä -paketti: 4,90 euroa. Tilaus toimitetaan tuotteista riippuen joko kirjeenä suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen tai Matkahuollon Lähellä pakettina asiakkaan valitsemaan matkahuollon toimipisteeseen.

Matkahuolto jakopaketti(yksityishenkilöt) : 14,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.

Matkahuolto jakopaketti (yrityksille): 19,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan yrityksen toimitusosoitteeseen 1-2 arkipäivässä

Posti (Paketti / Smartpost / Pikkupaketti): 4,90 euroa. Tilaus toimitetaan tuotteista riippuen joko kirjeenä suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen tai postipakettina lähimpään postin toimipisteeseen.

Postin jakopaketti (yksityishenkilöt) :14,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.

Postin jakopaketti (yrityksille): 19,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan yrityksen toimitusosoitteeseen 1-2 arkipäivässä klo 14 mennessä. Toimituksesta ei ilmoiteta ennakkoon.


    HUOM! Postiennakkotilauksiin lisätään 5,00 euron maksutapalisä. Tämä on laskettu jo valmiiksi toimituskuluihin ostoskorisivulla.

    Toimitamme tilauksia pääasiassa Suomeen, mikäli haluat tilata ulkomaille, ota yhteyttä asiakaspalvelu@fotonordic.fi


    Toimitusaika

    Varastossa olevat tuotteet toimitamme pääsääntöisesti samana tai seuraavana arkipäivänä kun olemme saaneet tilauksen maksusuorituksen. Mikäli tilaus sisältää sekä varastossa olevia tuotteita että tilaustuotteita joilla on lyhyt toimitusaika (1-3 päivää), toimitetaan tilaus tällöin pääsääntöisesti sitten kun kaikki tuotteet ovat varastossa.

    Tilaustuotteiden toimitusaika vaihtelee tuotekohtaisesti. Lisätietoja tilaustuotteen toimitusajasta löydät joko tuotteen tiedoista tai tiedustelemalla tarkemmin asiakaspalvelustamme. Tilaustuotteet toimitetaan heti kun saamme tilattua tuotetta varastoon. Tilisiirtona, Paytrailin kautta verkkomaksuna tai Luottokunnan kautta korttimaksuna maksettujen tilausten tilaustuotteita ei tilata toimittajilta ennen kuin tilauksen maksusuoritus on saapunut.

    Laskutilaukset toimitetaan pääsääntöisesti vasta sitten kun kaikki tilauksessa olevat tuotteet löytyvät varastosta. Laskutilausta ei voi jakaa useampaan lähetykseen. Mikäli haluat tilata sekä varastotuotteita että tilaustuotteita laskulla, tee näistä tuotteista erilliset tilaukset.


    Palautusehdot

    Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukaisesti 14 päivän palautusoikeus verkkokaupasta tilaamilleen tuotteille. Ilmoita palautuksesta sähköpostitse. Helpoiten tämä tapahtuu vastaamalla tilausvahvistussähköpostiin ja ilmoittamalla palautuksesta. Näin saamme myös vahvistusviestistä tiedot mitä tilausta palautus koskee. Mikäli et ole säilyttänyt vahvistusviestiä voit lähettää myös vapaamuotoisen ilmoituksen palautuksesta sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@fotonodic.fi. Viestistä tulee käydä ilmi yhteystietosi, tilauksen numero, palautettavat tuotteet ja palautuksen syy.

    Palautettavien tuotteiden tulee olla käyttämättömiä ja alkuperäisissä myyntipakkauksissaan. Eli siinä kunnossa kuin asiakas on sen saanut. Osa tuotteistamme postitetaan ilman myymäläpakkauksia joten luonnollisesti tällaisten tuotteiden ei tarvitse olla myymäläpakkauksissaan. Asiakkaalla on siis oikeus tutustua tilaamaansa tuotteeseen samalla tavalla kuin se olisi mahdollista normaalisti kaupasta ostettaessa. 

    Mikäli tuote palautuu myyntikelvottomana: se on silminnähden käytetty, likainen, rikki, pakkauksesta puuttuu osia tai sinetöity myyntipakkaus avattu, emme voi palauttaa tuotteen hintaa kokonaan. Tällaisissa tapauksissa palautettava hinta sovitaan tapauskohtaisesti. 

    Palautus on asiakkaalle maksuton poislukien, poislukien seuraavat poikkeukset:

    • Taustakartongit 
    • OUTLET-poistotuotteet

    Näiden tuotteiden osalta palautuksen lähetyskustannuksista vastaa asiakas.

    Jos asiakas maksaa palautuslähetyksen postituskulut itse emme jälkikäteen korvaa tällä tavoin syntyneitä kustannuksia, sillä tarjoamme maksuttoman asiakaspalautusmahdollisuuden. Emme myöskään lunasta postiennakolla tai siihen verrattavalla tavalla lähetettyjä lähetyksiä postista. Emmekä korvaa tällä tavoin postitettujen lähetyksien kuluja asiakkaalle.

    Jatkuva palauttaminen ja "hupitilaaminen": Mikäli  huomaamme, että tietyltä asiakastililtä tulee tilauksia ja palautuksia jatkuvana virtana, palautuksista aletaan vähentämään 20 % käsittelykulu. Tällä pyritään välttämään ns. hupitilaaminen, jolloin säästetään niin aikaa, hermoja, kuin luontoa. Mikäli et ole varma mikä tuote on sinulle sopiva, ota meihin yhteyttä. Autamme kaikissa asioissa mielellään. Hallitsematon verkkokauppatilausten tekeminen voi olla myös merkki shoppailuriippuvuudesta.

    Lunastamaton paketti: Paketin noutamatta jättäminen ei tarkoita palauttamista. Paketin noutamatta jättäminen ei ole asiakaspalautus. Mikäli paketti palautuu noutamattomana ja seurantakoodi vahvistaa noutamatta jättämisen, vähennämme palautuksesta 9,90 € arvoisen palautus- ja käsittelykulun.

    Noutamatta jätetyt postiennakkotilaukset peruutetaan automaattisesti. Mikäli toteamme asiakkaan jättäneen usean postiennakkotilauksen noutamatta, asiakastili jäädytetään. 

    Asiakkaan pyynnöstä meille tilatulle tilaustavaralla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta (vrt. kuluttajansuojalaki.)

    Palautusoikeus ei koske yritysostoja.

    Tuotteen palautus / ongelmatilanteet


    Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa sähköpostitse. Jos paketti on vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio  kuljetusyhtiölle.

    Tilauksesta puuttuvat tai väärintoimitetut tuotteet

    Jos tilauksesta puuttuu tuote varmista kuitista että tuotetta ei ole merkitty toimitettavaksi jälkitoimituksena. Jos mainintaa ei ole ota meihin yhteys joko sähköpostitse vastaamalla tilausvahvistukseen tai puhelimitse. Muista säilyttää viestiketju sähköpostissa! Toimi samoin myös silloin jos olet saanut väärän tuotteen.

    Rikkinäinen tuote

    Joskus käy niin että tuote onkin valitettavasti jo valmiiksi rikki tai viallinen. Mikäli saamasi tuote on rikkinäinen ota meihin yhteyttä joko sähköpostitse vastaamalla tilausvahvistukseen, niin annamme tapauskohtaisen ohjeistuksen.

    Palautettava / vaihdettava tuote

    Palautettavan tai vaihdettavan tuotteen tulee olla samassa kunnossa kuin missä sen sait. Eli esimerkiksi  pakkaus ja käyttöohjeet ja muut lehtiset tulee palauttaa myös. Pakkauksen tulee olla ehjä eikä tuotteessa saa näkyä käytön jälkiä. Tuote ei saa olla kostunut tai muutoin vioittunut. Emme voi myydä esimerkiksi avattua muistikortin pakkausta enää uutena tuotteena.

    Jos haluat vaihtaa tuotteen toiseen suosittelemme tekemään uudesta tuotteesta uuden tilauksen. Näin saat tuotteen heti varattua sekä nopeammin toimitukseen.

    Palautuksen pakkaaminen

    Palauta tuote, mikäli mahdollista, samassa paketissa tai kuoressa missä se tuli. Muutoin pehmusta ja suojaa tuote postitusta varten vähintään yhtä hyvin kuin miten se oli toimitettu. Älä käytä paketin tai kuoren sulkemiseen niittejä! Älä lähetä tuotetta suoraan alkuperäispakkauksessa vaan suojaa pakkaus kuljetusta varten! Mikäli palautuksen saavuttua alkuperäispakkauksessa on teippejä tai tarroja, jotka eivät siihen uutena kuulu, emme voi hyvittää tuotteesta täyttä hintaa.

    Palautukseen tulee liittää aina mukaan viesti palautuksen syystä. Tämä myös siinäkin tapauksessa vaikka asiasta olisi esimerkiksi puhelimessa tai sähköpostitse keskusteltu. Liitä mukaan joko tavaroiden mukana saamasi kuitti tai kopio siitä. Tämä nopeuttaa palautuksen käsittelyä. Mikäli kuittia tai kopiota ei ole mahdollista lähettää palautuksen mukana on palautukseen liitettävässä viestissä käytävä ilmi lähettäjän nimi, osoite, puhelinnumero tai sähköpostiosoite, tilausnumero, tiedot palautettavista tuotteista, tiedot tilalle vaihdettavista tuotteista sekä tilinumero mahdollista rahan palautusta varten.

    Palautuksen lähettäminen:

    Palautukset tulee lähettää 14 vuorokauden sisällä tilauksen vastaanottamisesta. Pyydä asiakaspalautuksesta aina kuitti. Ilman asiakaspalautuskuittia emme voi lähetyksen katoamistapauksissa hyvittää palautusta. Huomioithan että asiakaspalautuslähetysten kulku postissa kestää normaalia postia pidempään, joskus jopa yli viikon.

    Postin paketit:

    Mene osoitteeseen https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/palautapaketti/ ja laita hakukenttään tilauksen seurantakoodi.

    Sivu antaa sinulle Helposti -koodin, jonka voit kirjoittaa paketin päälle. Voit jättää paketin lähimpään Postiin tai SmartPost -automaattiin. TÄRKEÄÄ: MUISTA KIRJOITTAA HELPOSTI -KOODI PAKETIN PÄÄLLE.

    Voit toki käyttää palautukseen myös perinteistä asiakaspalautusosoitetta: Fotonordic Oy, Asiakaspalautus 611285, Kempeleentie 5, 90400 Oulu

    Matkahuollon paketit:

    Kirjoita lähetykseen palautusosoitteeksi Fotonordic Oy, Asiakaspalautus 9502936, Kempeleentie 5, 90400 Oulu ja palauta paketti haluamaasi Matkahuollon toimipisteeseen.


    Rahojen palautus

    Mikäli tuote tai tilaus palautetaan ilman vaihtoa toiseen tuotteeseen tai tilalle vaihdettava tuote on halvempi kuin alun perin maksamasi tuote palautamme kauppahinnan tai hintojen erotuksen takaisin asiakkaalle. Rahojen palautukseen menee noin 5 - 14 vuorokautta riippuen käytetyn maksupalvelun käsittelyajasta.

    Verkkomaksupainikkeet / Mobilepay (Paytrail): Rahat hyvitetään takaisin Paytrailin maksujärjestelmän kautta

    Luottokortti (Nets): Rahat hyvitetään takaisin Netsin maksujärjestelmän kautta

    Klarna: Rahat hyvitetään Klarnan maksujärjestelmän kautta

    Tilisiirto / Maksu noudettaessa / Postiennakko: Rahat hyvitetään takaisin tilisiirtona, liitä palautuksen mukaan tilinumero IBAN-muodossa

    Mikäli tilauksesta palautetaan vain osa tuotteista ei toimituskuluja hyvitetä.

    Lahjakortilla maksettuja tuotteita ei hyvitetä rahana vaan uudella lahjakortilla verkkokauppaan.

    Jos haluat vaihtaa tuotteen toiseen, hyvitämme palautetun tuotteen hinnan uuden tilauksen loppusummasta. Suosittelemme kuitenkin tekemään uudesta tuotteesta uuden tilauksen, jolloin saat vaihdettavan tuotteen heti varattua ja nopeammin toimitukseen.

    Takuu

    Tuotteiden takuu on pääsääntöisesti ilmoitettu tuotteen tiedoissa. Yleensä takuu on 12 kuukautta, poikkeukset ja tarkemmat takuuohjeet löytyvät täältä.

    Muiden tuotteiden takuuasioissa ota suoraan meihin yhteyttä. Ennen palautusta ota meihin yhteyttä, älä palauta tuotetta ellet ole varma sen toimimattomuudesta. Usein lisälaitteen toimimattomuus saattaa johtua itse käytettävästä laitteesta. Laite voi olla rikki tai vaatia tietyn asetuksen. Esim. infrapunalaukaisimen toiminta vaatii usein IR-ohjauksen päällekytkemisen kamerasta. Väärästä takuupalautuksesta perimme postitus- ja käsittelykulut.


    Hinnat / alv

    Kaikki verkkokaupassa esillä olevat hinnat sisältävät kulloinkin voimassaolevan arvonlisäveron.

    Hinnoitteluvirhe

    Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin esim. tilanteessa, jossa tuote on myyty virheellisesti selvästi tappiolla (hinta alempi kuin 10% alle tukkuhinnan).

    Tuotetiedot

    Tiedot tuotteista pyritään esittämään mahdollisimman todenmukaisesti ja seikkaperäisesti. Fotonodic ei kuitenkaan vastaa valmistajan ilmoittamien teknisten tietojen oikeellisuudesta ja pidättää oikeuden muuttaa tuotetietoja ilman eri ilmoitusta. Kaikki oikeudet pidätetään.

    Reklamaatiotilanteet

    Asiakkaan on ilmoitettava virheestä asiakaspalveluumme viipymättä. Mikäli huomaat pakkauksessa mahdollisia kuljetuksessa tulleita ulkoisia vaurioita, tulee tästä ilmoittaa toimitusta noudettaessa joko Postiin tai Matkahuoltoon riippuen valitusta toimitustavasta ja pyydettävä kirjaus havaitusta vauriosta. Katso tarkemmin kohdasta asiakaspalautukset. 

    Mikäli reklamaatiotilanteessa kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

    Yritysmyynti

    Kuluttajasuojan oikeudet eivät luonnollisesti koske yritysmyyntiä. Meistä johtumattomasta kaupan purusta tai tuotteen palautuksesta perimme meille mahdollisesti aiheutuneet kohtuulliset kustannukset (sopimusoikeus). Normaalisti tällaisia kustannuksia ovat esimerkiksi tilauksen toimituskulut. Yritysmyynnin ollessa kyseessä palautukset tulee hoitaa aina palauttajan omalla kustannuksella.

    Asiakastiedot

    Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta. Asiakastietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tietoja (mm. tilaajan IP) voidaan kuitenkin luovuttaa poliisille mahdollisten väärinkäytösten selvittämisessä. Käsittelemme henkilötietoja asiakkuuden hallintaan liittyvissä asioissa, asiakasviestinnässä, tarjoamiemme palvelujen markkinoinnissa sekä palvelujen kehittämisessä tietosuojaselosteemme mukaisesti.