Valokuvaaja Petri Puurunen otti ensituntumaa uuteen DJI Mavic 3 -droneen. Lue blogistamme Puurusen mietteet uudesta kopterista.
Dronemarkkinoita jo pitkään hallinnut DJI on päivittänyt mallejaan viime vuosina varsin maltilliseen tahtiin. Esimerkiksi Phantom-perheen kamera ei ole pääpiirteiltään juurikaan muuttunut vuosien saatossa, josta osin voidaan syyttää kilpailun puutetta. Tekniset ominaisuudet toki ovat päivittyneet matkan varrella mutta kuvanlaadullisesti ei suuria hyppäyksiä ole tehty.
Sama koskee myös Mavic-linjaa; Mavic1 ilmestyessään tarjosi kompaktin kuljetuskoon, mutta kuvanlaatu jäi silloisen Phantom4 ja Phantom 4 Pro:n jalkoihin. 2018 julkaistu Mavic 2 päivitti kennoa, toi mukanaan hieman paremman kuvanlaadun sekä still- että videokuvaukseen moninaisine lisukkeineen. Kennon pysyessä edelleenkin tuumaisena ei ratkaisevaa kuvanlaadullista harppausta vieläkään tehty.
Mavic 3:sta ei pahemmin huhuja liikkunut ja DJI julkaisi hieman puskista Mavic 3:en tänä syksynä. Paperilla tuore M3 näyttää varsin maukkaalta paketilta: Suurempi MFT-kenno, selkeästi pidempi lentoaika ja nippu päivitettyjä ominaisuuksia. Onko lupauksille katetta?
Paketti auki ja kopteri lentoon ja sillä selvä? No ei aivan, vaikka DJI on tehnyt käyttöönotosta suoraviivaisen. Mukana tulevaan käyttöönottoläpyskään kannattaa perehtyä, mikäli dronet eivät ole entuudestaan tuttuja. Mutta pääpiirteittäin proseduuri menee siten, että ensin aku(t) ja kaukosäädin lataukseen. Kumpainenkin latautuu usb-c-liittimen kautta, joten tässä on tapahtunut selkeätä kehitystä. Enää ei tarvita erillistä auto- ja verkkovirtalaturia. Maastossa akkujen lataaminen on myös tätä myöten helpottunut, kun akun saa ladattua kopterin usb-c-liittimen kautta vaikkapa varavirtalähteestä.
Aiemmat Mavicit ja Phantomit käyttivät DJI GO4-sovellusta kauko-ohjaimen kaverina. Mavic3:ssa on siirrytty pienempien kuluttajalaitteiden tapaan DJI Fly Appiin. Sovellusta ei löydy enää ainakaan Googlen Play Storesta, vaan se on ladattava DJI:n omalta saitilta; miksiköhän näin? DJI Fly:n käytöstä lisää myöhemmin jutussa. Sovelluksen käyttöönoton yhteydessä luodaan oma käyttäjätunnus DJI:n järjestelmiin, johon omat dronet liitetään mm. lentodatan seurantaa varten. Myös mahdollisuutta rekisteröidä oma laite DJI Care Refreshin piiriin tarjotaan käyttöönoton yhteydessä (jatkotakuu, laitevaihdot yms. onnettomuuksien varalta).
Ensimmäiset Mavic 3:et saatiin Suomeen marraskuun loppupuolella ja tähän mennessä itse DJI Fly appista on tullut kolme uutta versiota; samoin itse dronen softa on päivittynyt pariin kertaan. DJI:n alunperin kaikkia lupaamia ominaisuuksia ei ollut tarjolla heti, vaan ne ilmestyvät sovelluspäivitysten myötä. Ja kun kyseessä on tuore laite on myös sovelluspuolen vikoja korjailtu.
Näyttäisi siltä, että dronevalmistajat ja DJI ovat joutuneet muuttamaan tuotelinjojaan uusien drone-säännösten myötä. Mavic3 astuu selkeästi pykälää ylemmäs aiemmasta tuotepositiostaan; tästä kertovat sekä ominaisuudet että hinta. Mielenkiintoista nähdä on Phantom- ja Inspire-linjat kuopattu tämän myötä lopullisesti.
Lentokuntoon laitto tapahtuu nopeasti; potkuriaisojen avaamisen jälkeen droneen ja kaukosäätimeen virrat päälle. Sikäli kun käyttäjä on antanut luvan DJI Fly -sovelluksen käynnistykseen, niin sekin starttaa automaattisesti. Hetki odottelua, että drone löytää riittävän määrän gps-satelliitteja ja dronen voi nostaa ilmaan. Ympäristöä havainnoiva automatiikka (Obstacle avoidance) on oletuksena päällä. Samoin lähistön ilmatilasta ja muista lentolaitteista ilmoittava AirSense.
Itse lentäminen ja kopterin hallinta ei poikkea aiemmista DJI:n laitteista.
Suuremman kennokoon myötä on kuvanlaadussa tapahtunut selkeä hyppäys. Pikselimäärä on säilynyt samana kuin aiemmin mutta detaljeja kenno tallentaa paremmalla terävyydellä kuin esimerkiksi Mavic2 Pro.
Lens flarea esiintyy aiempien DJI:n koptereiden tapaan vaihtelevasti; vastavalo tuottaa vaihtelevia heijastuksia. Toivottavasti tähän saadaan korjausta, kun suodinvalmistajat tuovat omia ND/PL-suotimia myyntiin.
Uutuutena mukana on myös ½ tuuman kennolla varustettu telezoom, jonka oletuspolttoväli vastaa 168mm optiikkaa. Tele ei kuvanlaadulla loista, vaan enemmänkin sopii kohteiden etsimiseen kesken lennon.
Kuvankäsittelyyn parempi kuvanlaatu tuo helpotusta; isompi kenno kohisee vähemmän, tuottaa terävämpää jälkeä ja dynamiikkaa löytyy selkeästi enemmän. Ainakin oman käytön kannalta tärkein ominaisuus, kuvanlaatu, on siis parantunut. Joiltain osin editissä tarvii siis tehdä vähemmän kuvanlaadullista korjausta. Toki parannettavaaa aina jää, olkoon se tässä tapauksessa reunapiirto.
Pitkälle on tultu siitä kun DJI 2015 liitti kameran kiinteästi ensimmäiseen Phantomiin. Käyttöönotto on helpottunut ja parantunut kuvanlaatu on selkeä hyppäys aiempiin malleihin. Ainakin näin elinkaaren alkuvaiheessa päivittyvä softa takaa sen, että mahdollisia bugeja korjataan nopeasti.
IG: @petripuurunen