Katuvalokuvaajan mietteitä ja vinkkejä (Tuomas Valtanen)

Katuvalokuvauksessa tallennetaan jokapäiväistä elämää julkisella paikalla. Lue katuvalokuvaaja Tuomas Valtasen kattava blogi katuvalokuvauksesta!

KUKA OLEN?

Tuomas tässä moi. Olen valokuvannut harrastuksena teinivuosista lähtien. Viimeisen 16 vuoden ajan hyvin aktiivisesti, erityisesti tapahtumia ja konsertteja musiikkijulkaisuihin ja matkoillani, kunnes löysin katuvalokuvauksen syvemmin muutama vuosi sitten ja se vei mukanaan täysin. Katuvalokuvaus on opettanut näkemään arjen tapahtumia ja kotikaupunkiani uusin silmin. Saan myös matkustamisesta enemmän irti, kun huomioin uudessa paikassa pieniä asioita herkemmin. Kamera kulkee aina mukanani, koska se vuoden paras kuvaustilanne voi tulla eteen vaikka kauppareissun yhteydessä.

Julkaisin kesällä 2021 ensimmäisen valokuvakirjani Into The Night, joka kertoo tarinoita Helsingin yöllisiltä kaduilta. Olen myös ollut mukana From Helsinki with Love -katuvalokuvauskollektiivin näyttelyissä ja niiden järjestelyissä.

Voit seurata töitäni:
Instagram: @tuomasvaltanenphoto
Twitter: @tvaltanenphoto
Facebook: Tuomas Valtanen Photography

MITÄ KATUKUVAUS ON?

Katuvalokuvaus määritellään usein valokuvaukseksi, joka tallentaa jokapäiväistä elämää julkisella paikalla, kohteen huomaamatta kuvatuksi tulemistaan. Toki tästäkin määritelmästä voidaan halkoa hiuksia, esimerkiksi henkilökuvauksen suhteen. Onko kyseessä aito katuvalokuva, jos kohde on kamerasta tietoinen? Entä dokumentaarinen kuvaus tapahtumassa, tunnelmaan nojaavat yleiskuvat tai katumaiseman tallentaminen? Tai onko kuva ”aito katuvalokuva”, jos siinä ei näy ihmisiä, mutta jotain ihmisten jälkeensä jättämää? Itseäni ei lokerointi kovinkaan kiinnosta, kunhan nyt pääpiirteittäin osaa määritellä tekemänsä. Tärkeintä on, että kuvaa sitä, mikä itseään kiehtoo ja minkä kuvaaminen tuottaa hyvän mielen ja tätä suosittelen kaikille. Unohda portinvartijat ja muista, ettei tarvitse olla huippukuvaaja tehdäkseen valokuvausta, kaikki aloittavat jostain!

Katuvalokuvauksessa voi keskittyä moneen eri osa-alueeseen. Kohteena voi olla vaikkapa tyylikkäästi pukeutunut ihminen, ehkä tekemässä jotain, mikä luo tarinallisuutta? Kuvassa voi olla rinnakkainasettelua tai elementtejä, jotka muodostavat kokonaisuuden. Esimerkiksi taustalla olevan mainoksen viesti voi sen edessä seisovan henkilön kanssa luoda humoristisen kontekstin. Toisaalta hetki voi olla myös sekunnin kymmenyksessä ohi menevä, kun lierihattu lentää hienosti pukeutuneen rouvan päästä tai lokki nappaa jäätelön kädestä. 

Olennaista mielestäni on, että kuva kertoo tarinan tai ainakin herättää katsojan mielessä sellaisen. Itse haen usein elokuvallista tunnelmaa, vahvoja kontrasteja ja haluan jättää katsojan mielikuvitukselle tilaa. Myös rinnakkainasettelu ja tummahko huumori saattaa joskus pilkistää kuvissani.

KUVAUSROHKEUS JA TURVALLISUUS

Katuvalokuvauksen kohdalla ihmiset kysyvät usein kuvaamisrohkeudesta - kuinka kehtaan mennä ottamaan kuvan tuntemattomasta? Varsinkin ujompi persoona voi kokea tämän hankalaksi, mutta useimmiten se läheltä otettu, selkeästi kohteeseen keskittyvä kuva palkitsee paremmuudellaan. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa niin keskittyneitä omiin touhuihinsa, puhelimeensa ja ajatuksiinsa, ettei valtaosa edes huomaa kuvan ottamista. Ja vaikka huomaisi, hymyllä ja kohteliaalla nyökkäyksellä kiitoksena saa myös hymyn takaisin.

Harva tohtii myöskään sanoa mitään (ainakaan Suomessa) ja todella harva suuttuu (niinkin olen toki kuullut joillekin tapahtuneen). Nämä tilanteet yleensä laukeavat sillä, että kehuu vilpittömästi esimerkiksi kuvatun henkilön hattua/kampausta/tyyliä tms, sillä joku tällainen seikka huomiosi alun perin kiinnitti. Ja jos tämä ei toimi, on helpompi vain poistaa kuva kamerasta kuin alkaa riitelemään.

En ole kertaakaan joutunut konfliktiin kuvauskohteen kanssa, vaikka olen ottanut tuhansia kuvia tuntemattomista ihmisistä - haluan siis rohkaista menemään lähelle ja vaan ottamaan sen kuvan. Kyllä se itseänikin toisinaan jännittää, mutta halu saada hetki taltioitua on pelkoa suurempi. Katuvalokuvaaminen on pääasiassa erittäin turvallista puuhaa ja maalaisjärjellä pärjää käytännössä aina, kunhan tietää missä liikkuu ja havainnoi ympäristöään: jos tilanne tuntuu uhkaavalta, älä ota kameraa esiin. Tai jos kuvattava muuttuu aggressiiviseksi, etkä ole ninja, ota jalat alle, niin kamerasi säilyy ehjänä. Kuvauskaverista saa lisää kuvausrohkeutta ja turvaa, ja tietty myös seuraa. Kuvauskävelyn jälkeen on mukavaa käydä lasillisella ja katsella sekä analysoida yhdessä kameran näytöiltä päivän otoksia.

KUVAUSTEKNIIKAT

Katuvalokuvauksessa haluat useimmiten pysyä huomaamattomana, jottei kohde huomaa tulevansa kuvatuksi tai häiriinny kamerasta. Ihmisillä kun on taipumus muuttaa käytöstään kameran havaittuaan. Seuraavaksi muutama hyvä kikka tätä varten.

  1. Käytä pientä ja huomaamatonta kamerakalustoa.

  2. Kuvaa paikassa missä on paljon ihmisiä, et kiinnitä niin paljon huomiota silloin.

  3. Ota kuva lonkan korkeudelta kuvaten (helppoa, jos kamerassa kääntyvä näyttö).

  4. Ole Uuno: räplää kameraa kuin et muka osaisi käyttää sitä, tai ”selaa asetuksia”, mutta todellisuudessa otatkin kuvan.

  5. Kalasta hetkeä. Etsi hyvännäköinen tausta tai valaistus ja odota sopivaa kohdetta saapuvaksi kuva-alaan. Joskus olen odottanut melkein tunnin vastaavassa tilanteessa.

  6. Ota mukamas kuva jostain muusta ja kauempaa, eli jäät ”ottamaan kuvaa” vaikka kohde on jo mennyt ohi.

  7. Jos katsot kuvattavaa silmiin, paljastat yleensä aikeesi.

  8. Älä käyttäydy oudosti. Jos yrität piilotella kameraasi tai sitä, että otit kuvan, paljastat jälleen aikeesi.


VUODEN- JA VUOROKAUDENAIKA

Kesällä keskityn enemmän valon luonteeseen ja kontrastiin, talvella synkkään, elokuvamaiseen tunnelmointiin. Syksyn kiiltävillä ja pimeillä kaduille sateenvarjojen kanssa lipuvat tummat hahmot ruokkivat visuaalisen mielen muita alueita kuin kesän kynnyksellä terasseilla ravun värisiksi grillaantuvat auringonpalvojat tai sadekuurolta suojaan poukkoilevat ihmiset. 

Nautin aurinkoisessa säässä kuvaamisesta, mutta hämärän laskeuduttua ja huonolla kelillä jokin puhuttelee mustaa sydäntäni ja Taxi Driver ja Blade Runner -elokuvien neonvärimainosten kolea maailma aukeaa mielessäni. Kannattaa muuten katsella aina elokuvien valaistusta ja kamerakulmia tarkasti, niistä voi ammentaa myös valokuvaukseen hyviä vinkkejä!

Valoa, niin auringon kuin keinovalojenkin, kannattaa tarkkailla koko ajan: sen suunta, väri, korkeus ja vahvuus ovat valtavan hyviä tehokeinoja oikein käytettynä. Lierihatun alle varjoon jäävät kasvot luovat mystisyyttä ja silhuettien ja negatiivisen tilan kekseliäs käyttö voivat tehdä todella tehokkaan kuvan. Käytä vuorokaudenaikaa hyödyksesi: varhain aamulla saattaa samassa paikassa olla aivan eri tunnelma ja erilainen kuhina kuin auringon laskettua.

KUVAUSPAIKAT

Usein ihmisillä on ajatus, että katuvalokuvaamista varten pitää jatkuvasti etsiä uusia paikkoja, tai että kuvat näyttävät aina samoilta jos ne ovat otettu samoilla kaduilla, mutta tutuilla paikoilla on myös etunsa. Vaikka koronapandemian alkaessa harmittelin, etten pääse vaikkapa Euroopan kauniisiin kaupunkeihin kuvaamaan, löysin vähitellen yhä enemmän kuvaamisen iloa ihan kotinurkilla pyörimisestä. Pandemian alussa, kun kaikki oli suljettu, tein lähialueille pitkiä kävelylenkkejä, luonnollisesti kamera aina mukanani. Opin tuntemaan alueen yhä paremmin: mihin aikaan vuorokaudesta valo osuu tiettyyn seinään tai millä kadulla kultainen hetki on upeimmillaan.


NO MUTTA EIKÖS SE OLE KIELLETTYÄ KUVATA IHMISIÄ ILMAN LUPAA?

Ei ole. Tämä on laaja aihe, jossa on paljon harmaata aluetta, mutta käyn tässä olennaisimmat ja usein askarruttavat kohdat läpi. Nämä pohjautuvat journalistisen valokuvaajan Antti Yrjösen selvitykseen ja kirjoitukseen aiheesta Twitterissä, jossa hän on kerännyt ansiokkaasti yhteen tärkeimpiä seikkoja.

Suomessa julkisella paikalla ja julkisissa tiloissa saa AINA kuvata. Perustuslaissa on määritelty, että sananvapauteen "sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä”. Muista toki, että vapaudessa on myös vastuu, niin moraalisesti kuin juridisesti.

Julkaisussa olennaista on, ettei kuvattavaa kohdetta esitetä loukkaavassa tai epäsuotuisassa valossa ja kontekstissa, eikä kuvan kohteesta saa paljastaa yksityisyyttä loukkaavaa tietoa, joka voi aiheuttaa kärsimystä, halveksuntaa tai muuta vahinkoa. Henkilön kuvaa ei saa koskaan käyttää vaikkapa jonkun tuotteen markkinoinnissa ilman kuvatun suostumusta.

Julkisia tiloja ovat esim. kirjastot, julkiset kulkuneuvot, metroasemat, kauppakeskukset ja niiden yksityiset kaupat, joihin on vapaa kulku. Kuvaajaa voidaan toki käskeä poistumaan, sillä liikkeet voivat valita asiakkaansa tai mikäli valokuvaaminen koetaan vahvasti häiriöksi, mutta julkisella paikalla kuvaamista ei voi kieltää yksilö eikä viranomainen ilman erityisiä perusteita, eikä otettuja kuvia voi vaatia poistamaan. Mutta vaikka kuvaajalla on tietyt oikeudet, älä silti ole niistä kynsin hampain kiinni pitävä kusipää: Jos joku loukkaantuu, on kohteliasta poistaa kuva. Tai jos vaihtoehtona on turpaan saaminen ja uuden kameran hankinta hajotetun tilalle, kannattaa ehkä miettiä, onko kuva vain periaatteesta kiinni pitämisen arvoinen.

Yleensä kuvausluvan johonkin ”hankalampaan” paikkaan saa, kun kysyy nätisti. Tällöin kuvausta voi tehdä rauhassa sen sijaan, että vartija tai henkilökunta häiritsisi työtäsi koko ajan. Myös yksityishenkilöt kadulla antavat 9/10:stä kerrasta luvan ottaa heistä kuvan, kun sitä kauniisti pyytää. Jos ei anna, kunnioita sitä. Jos kuvaustilanne on harmaata aluetta tai joku loukkaantuu, aseta aina itsesi hetkeksi hänen asemaansa ja mieti, miltä hänestä tuntuu. Ole aina kohtelias, se kantaa pidemmälle.

VÄLINEURHEILUA?

Jokainen aktiivisesti kuvausta harrastava tai ammattilainen tietää, miten tärkeää on olla sinut kameransa kanssa. Kameran pitää istua omaan käteen, sen valikoiden selailu ja käytettävyys pitää tuntua luontevalta - eihän kukaan halua luistella tylsillä luistimilla tai ajaa pyörää, jonka kumi on puhki. Kun kamera saa lähtemään ulos kaduille kuvaamaan vain kuvaamisen ilosta, tiedät että välineet ovat oikeat.

Arvostan katukuvauksessa huomaamatonta ja kevyttä kalustoa. Kun kamera roikkuu tunteja kaulassa, on sen painolla paljonkin väliä: iso peilillinen järkkäri alkaa painamaan kuin tiiliskivi ja valtava zoom-objektiivi saattaa pelottaa kuvauskohteen kipittämään karkuun. Olen testannut useita kameramerkkejä, -malleja ja kennokokoja, kunnes päädyin pari vuotta sitten Fujifilm-kameroihin niiden koon, käytettävyyden ja muiden itseäni miellyttävien ominaisuuksien, kuten mahtavien filmisimulaatioiden vuoksi. Kuvaan paljon myös filmille ja tarvittaessa iPhonellakin.

Käytän pääasiassa kiinteäpolttovälisiä objektiiveja, eli ns. primejä, niiden yleisesti paremman valovoiman ja pienemmän koon takia. Vaikka olinkin jo tottunut full frameen aiemmin, ei 1,5x croppikenno ole muodostunut ongelmaksi. Kameran ja objektiivien pienempi koko ja keveys painaa omassa kupissani enemmän kuin noin yhden aukon verran vähemmän kohinaa yökuvissa.

Esimerkiksi 23mm Fujin 1,5x APS-C cropilla vastaa full framella 35mm polttoväliä, mikä lienee yleisin katukuvauksessa käytetty polttoväli. Sillä saa mukavasti ympäristön mukaan vilkkaalla kadulla ja henkilökuvaus onnistuu ilman vääristynyttä perspektiiviä. Eniten käyttämäni polttovälit katukuvauksessa ovat 35mm, 40mm ja 50mm (FF kinovastaavuudella).

Vaikka tiettyjä vinkkejä voi antaa, ei kenellekään voi sanoa, mikä on juuri oikea kalusto. Kannattaa käydä kamerakaupassa vaikka testaamassa mallikappaleita sekä mahdollisuuksien mukaan lainata tai vuokrata kameroita ja objektiiveja, jotta löytää oman suosikkinsa.

KAMERAN ASETUKSET

Nykykameroilla on paljon automaattisia toimintoja aina mittaustavoista valotukseen, joten kun maksat näistä ominaisuuksista, kannattaa niitä myös käyttää. Fujifilmin (ja monen muun valmistajan) kameran asetuksissa voi määrittää automaattisen ISO-luvun ohella suljinajalle rajoitukseksi vaikkapa vähintään 1/125, jos haluat käyttää automaattista suljinaikaa. Tämä saattaa varsinkin aloitellessa olla erittäin suuri apu. Yleensä itse määritän aukon ja suljinajan valmiiksi ja laitan ISOn automatiikalle. Exposure compensation -kiekolla valitsen sitten, haluanko mahdollisesti yli tai alivaloittaa kuvaa, jos ”oikea” mittaus ei osu mieleisesti.

Viime vuosien uusimmissa full frame -kameroissa ISO-lukua voi huoletta nostaa 12800 asti, mutta nykyään APS-C -kennoiset kamerat eivät missään nimessä ole huonoja hämärässä kuvatessa ja ISO 6400 tuottaa vielä erittäin kelvollista jälkeä. Micro Four Thirds -kennoiset saattavat olla hieman pulassa jo ISO 3200:lla kuvatessa. Katuvalokuvauksessa on kameran asetuksiin muutamia käteviä suuntaviivoja, joita käytän itse pohjana. Näitä mukauttamalla pääsee itselleen mieluisaan tulokseen ja sopivimmat löytyvät ainoastaan testaamalla itse.

Asetukset valoisalle päivälle:
Aukko: f8, vähintään f5.6. Näin saan laajemman terävyysalueen ja missatun fokuksen mahdollisuus pienenee. Toimii hyvin varsinkin filmillä kuvattaessa!
Suljinaika: 1/500 - 1/1000 tai nopeampi, valon määrästä ja ISO-luvusta riiippuen.
ISO: 100-400 

Hämärässä ja pimeällä:
Aukko: niin suuri kuin mahdollista - vähintään f2, mieluiten f1.4.
Suljinaika: vähintään 1/125, jotta ei tule liike-epäterävyyttä liikaa. 1/250 jos kohde liikkuu vähän nopeammin.
ISO: Pyrin pitämään alle ISO 3200, mutta myös max ISO 6400 toimii ja kohina vielä pysyy hyvin aisoissa. Aivan hätätilassa ISO 12800 käy.

SUOSIKKILELUNI

Koska kuvaan paljon yöllä, sateessa ja hämärässä, käytän yleensä Fujifilm XT4-kameraa sen mainion kuvanvakaajan ja todella hyvän ja selkeän etsimen takia. Toinen usein käyttämäni kamera on Fujin X100V-kompaktikamera.

Suosikkiobjektiivejani ovat:
Fujifilm 27mm f2.8 WR
- pieni, kevyt ja sääsuojattu
Fujifilm 33mm f1.4 WR
- todella terävä piirto, nopea ja tarkka autofocus. Sääsuojattu.
Fujifilm 35mm f1.4
- erittäin nätti character ja bokeh. Pieni ja kevyt, ei sääsuojaa.
Fujifilm 50mm f2 WR
- pieni ja kevyt, nopea AF ja sääsuojattu.
Viltroxin 56mm f1.4 AF
- kompakti ja hyvä AF. Ei sääsuojaa.

Yöllisissä olosuhteissa myös valovoimainen objektiivi on pakollinen ja siksi Fujifilm 33mm f1.4 on silloin pääasiallinen yöllinen työkaluni. Yhdessä XT4 ja 33mm f1.4 ovat täysin sääsuojattu paketti, muttei ehkä se edullisin ja kevyin.

Kevyemmistä ja pienemmistä Fujin kameroista XT30 II, XS10 ja XE4 ovat ne edistyneimmät, mutta sääsuojaus näistä uupuu. Myös edellisillä versioilla (XT20 ja XE3) pärjää mainiosti. Kiinteällä 23mm f2 -objektiivilla varustetut Fujin X100-mallit ovat katuvalokuvaajien kovassa suosiossa, eikä suotta – varsinkin tuorein malli X100V on sääsuojattu ja kokenut paljon parannuksia aiempiin malleihin verrattuna. Elämä on valintoja.

OBJEKTIIVITESTAILUJA

Fotonordic lähetti testiini Viltrox 23mm f1.4 sekä Viltrox 85mm f1.8 -objektiivit sekä tuoreen Samyang 12mm f2 AF -objektiivin. Tosiaan omistan jo entuudestaan Viltrox 56mm f1.4:n, joten käyn sitäkin tässä hieman läpi.

Samyang 12mm f2 AF

12mm on yleisesti hieman turhan laaja polttoväli katukuvaukseen, mutta tällä objektiivilla saakin sitten vähän erikoisempaa näkövinkkeliä ja kerrontaa. 12mm sopii hyvin arkkitehtuurin ja kaupunkimaisemien yleiskuvaamiseen. Isoimmat plussat on sääsuojaus ja hyvä valovoima, jolloin pääsee räpsimään huoletta kosteammassakin kelissä tunnelmallisia ja sateesta kiiltäviä katuja. Samyang 12mm f2 AF on yllättävän kompakti sekä kevyt ja sen automaattitarkennus on erittäin nopea ja tarkka: kertaakaan tullut olo, että AF olisi etsinyt hämärässä kohdetta turhaan pitkään.

Viltrox 23mm f1.4

Viltrox 23mm:n automaattitarkennus on nopea ja tarkka ja vaikken tehnyt suoraa vertailua, sanoisin sen olevan Fujinon 23mm f2 luokkaa. Terävyys on varsin hyvä täydellä aukolla ja noin f5.6 tienoilla jo erittäin hyvä. Ainoa selkeä miinus on sääsuojauksen puute. Objektiivi on kompakti ja kevyehkö ja se istuu hyvin myös pienemmän Fujifilm-rungon nokalle katukuvailussa.

Viltrox 56mm f1.4

Viltrox 56mm f1.4:n terävyys on täydelläkin aukolla hyvä. Toki kulmissa vähän heikompi, mutta tällä polttovälillä pyrin saamaan kohteen keskelle ja selkeästi erottuvaksi, joten asia ei itseäni häiritse oikeastaan yhtään. Tarkennus on erittäin nopea ja tarkka. Kinovastaavuus on noin 85mm, joten objektiivi toimii hyvin myös henkilökuvauksessa, jossa ei hieman pehmeät kulmat juuri haittaa. 56mm:llä saa myös nätisti litistettyä kuva-alan esim pitkällä kadulla. Bokeh on toisinaan hieman levoton vilkkaan taustan kanssa, mutta pääosan ajasta erittäin miellyttävän näköinen.

Viltrox 85mm f1.8

85mm f1.8 on selkeästi potrettiobjektiivi ja sopiikin katupotretteihin erinomaisesti. Kannattaa huomioida, että näin tiiviillä lasilla (full frame 127mm polttoväli) kohde on yleensä keskiössä ja tausta jää paitsioon, mutta jos haluat esim kuvata hämärässä ja saada taustan valot näteiksi palleroiksi ja kuvata kasvokuvia, on tämä objektiivi hintaansa nähden mainio valinta - kokoa tosin on selvästi muita VIltroxeja enemmän, mikä johtunee siitä, että objektiivi on käytännössä tuotu suoraan full frame -versiosta APS-C-kennoille. Rakenne on tukeva ja ehkä turhankin painava, mutta tätä objektiivia käytetään todennäköisesti enemmän erikoistilanteissa, kuten häitä tai tapahtumia kuvatessa. Ainoastaan aukkorengasta ja sääsuojaa jäin kaipaamaan, kuvanlaatuun olin erittäin tyytyväinen.

Yleisesti testaamieni Viltroxien terävyys täydellä aukolla kuvan keskeltä on hyvä, erityisesti 85mm. Hieman pehmeä kulmaterävyys paranee selvästi jo f2.8-aukolla. Kovien kontrastien (esim. Puun oksat taivasta vasten) rajakohdissa ilmenee jonkun verran purppuraa, mutta katukuvauksessa asia ei juuri häiritse. Ainoa selkeä miinus Viltroxeissa on sääsuojauksen puute ja vaikka itse pidän enemmän aukkorenkaasta, jossa on klikit, omaa Viltroxien tasaisesti kääntyvä aukkorengas sopivasti kitkaa eikä täten oikeastaan kertaakaan ole liikkunut ”itsestään” väärälle aukkoluvulle. Viltroxin f1.4 -objektiivit ovat kooltaan keskenään suurin piirtein saman kokoisia ja ne ovat metallisia ja kestävän oloisia, varustettuna 52mm suodinkierteellä. Vaikkei 33mm f1.4 omassa testissä ollutkaan, on se Fujin selvästi kalliimmalle vastaavalle objektiiville oikein hyvä pienemmän budjetin vaihtoehto, kunhan ymmärtää sen rajoitukset yli tuplahintaiseen Fujinoniin verrattuna.

Viltroxit ovat hintansa puolesta erittäin houkuttelevia ja erityisesti siihen suhteutettuna erittäin laadukkaita. Kun näppärän trion 23mm, 33mm ja 56mm saa noin tonnilla, on siinä valovoimainen ja kompakti aloitussetti, jolla pääsee hyvin katukuvauksessa alkuun ja saa testattua pienemmällä rahallisella sijoituksella eri polttovälejä löytääkseen sen itselleen sopivimman, jos kalliimmat primet houkuttelevat.

SUOSITUKSIA JA VINKKEJÄ

Mikäli katuvalokuvaus kiinnostaa, kannattaa lukea aiheesta valokuvakirjoja, paljon ja vielä vähän enemmän ja tietenkin kuvata, joka päivä ja koko ajan, ihan aina. Kuvaamisessa kehittyy täten paljon enemmän kuin tuhlaamalla koko omaisuutensa kalleimpaan mahdolliseen kamerakalustoon. Myös Youtubessa on käsittämätön määrä aihetta käsitteleviä kanavia, joiden vinkeillä pääsee alkuun. Aktiivisella kuvaamisella silmä kehittyy jo vuodessa huikeasti.

Onneksi katuvalokuvauksesta löytyy aivan hirvittävästi kirjallisuutta, ja vieläpä hyvää sellaista. Muutamia kirjasuosituksia aiheesta:

Mainioita oppaita katuvalokuvaukseen ovat:
Joel Meyerowitz: How I make Photographs
Matt Stuart: Think Like a Street Photographer
David Gibson: Street Photographer’s Manual

Omia suosikkikirjoja kuvien selailuun ja inspiraation hakemiseen:
Saul Leiter: All About Saul Leiter
Alex Webb: The Suffering of Light
Elliott Erwitt: Personal Best
Hannes Heikura: Dark Zone
Liam Wong: TO:KY:00
Vivian Maier: Street Photographer

Toivottavasti tästä bloggauksesta oli apua katuvalokuvauksesta kiinnostuneille! Keskustelen mielelläni sosiaalisessa mediassa muiden kuvaajien kanssa valokuvauksesta.
Laita seurantaan Instagram @tuomasvaltanenphoto ja Twitterissä @tvaltanenphoto

15.6.2022

Fujifilm X-T4 Islannissa (Toni Eskelinen)

Valokuvaaja Toni Eskelinen testasi Fujifilm X-T4 kameraa 16-55mm f/2.8 objektiivin kanssa tosi toimissa Islannissa.
9.6.2022

Ricoh Theta X testissä (Mika Mäkinen)

Mika Mäkinen testaili Ricoh Theta X:ää asuntojen virtuaalikierrosten merkeissä ja totesi sen päteväksi 360 kuvauksiin.
17.5.2022

Fotonordicin Messujen MESSUT 11.6.2022

Fotonordic järjestää ensimmäisenä näillä leveyspiireillä kaikkien kuvaajien tapahtuman, eli Messujen MESSUT.
6.5.2022

Irix Cine – Hyppy cinelinssien maailmaan (The Story)

Cinelinssejä on tullut viime vuosina markkinoille yhä enemmän ja ne ovat hinnaltaankin aiempaa edullisia. Tuotantoyhtiö The Story kuvasi Irixin cinelinsseillä lyhytelokuvan.
10.3.2022

Sigman Fujifilm-primet ensitestissä (Tuomas Valtanen)

Sigma julkaisi vihdoin ensimmäiset prime-objektiivit Fujille. Katuvalokuvaaja Tuomas Valtanen pääsi testaamaan objektiivien demoversioita Helsingin kaduille.
28.2.2022

Testissä Godox TT685IIc -salama (Mika Mäkinen)

Mika Mäkinen sai testiin Godoxin uuden TT685c -salaman MkII-version. Lue mitä mieltä mygearphoto oli tästä budjettisalamasta!
21.2.2022

Ensituntumaa: Sony A7IV (Petri Puurunen)

Petri Puurunen testasi uuden Sony A7IV:n ja tässä blogi Petrin ensikosketuksista laitteeseen.
11.2.2022

Fotonordicin Hepen kuvauskalusto

Tässä katsaus Fotonordicin Hepen kuvauskalustoon, jolla on kuvattu esimerkiksi Suomen lumilautamaajoukkueen harjoitusleirejä ja kilpailumatkoja.
5.2.2022

Fotonordicin Jarin kuvauskalusto

Tässäpä kurkkaus Fotonordicin pitkäaikaisimman työntekijän, Jarin kameralaukkuun. Canon-miehen kalustoon kuuluu muun muassa riistakamera, jonka kuviin ei ole vielä ilvestä tallentunut vaan jotain aivan muuta.
26.1.2022

Fotonordicin Jaanin kuvauskalusto

Fotonordicilla vastaanotossa, asiakaspalvelussa ja tiskillä työskentelevä Jaani päästää meidät tällä kertaa kurkistamaan kuvausreppujensa sisältöön.
26.1.2022

Talven ihmemaata taltioimassa

Fotonordicin Juuso kirjasi parhaat ohjeet ja vinkit, joiden avulla olet astetta valmiimpi talvisiin kuvausseikkailuihin.
26.1.2022

Katuvalokuvaajan mietteitä ja vinkkejä (Tuomas Valtanen)

Katuvalokuvauksessa tallennetaan jokapäiväistä elämää julkisella paikalla. Lue katuvalokuvaaja Tuomas Valtasen kattava blogi katuvalokuvauksesta!
25.1.2022

Ensituntumaa: DJI Mavic 3 Flymore-combo (Petri Puurunen)

Valokuvaaja Petri Puurunen otti ensituntumaa uuteen DJI Mavic 3 -droneen. Lue blogistamme Puurusen mietteet uudesta kopterista.
14.1.2022

Fotonordicin Jaakon kuvauskalusto

Tällä sivulla on listattuna Fotonordicin Jaakon luottokalusto kuvauksiin.
13.1.2022

Fotonordicin Juuson kuvauskalusto

Tässä on listattuna Juuson luottokamat, joilla hän hoitaa kaikki kuvaukset!
14.12.2021

5 vinkkiä matkakuvaamiseen (Teppo Tirkkonen)

Teppo Tirkkonen on matkailu- ja seikkailuvalokuvaaja Oulusta. Hänen asiakkaitaan ovat muun muassa Aurinkomatkat, Finnair ja Revolution Race. Kaupallisten töiden ohella Teppo kuvaa omia projekteja, usein Pohjois-Suomessa. Hyvä matkakuva herättää katsellessa välittömästi tunteen: ”Haluan mennä tuonne!” Se on missioni aina, kun lähden matkalle kuvaamaan. Vallitsevan maailmantilanteen vuoksi jokainen meistä on muuttanut matkustustapojaan ja mielestäni matkakuvausta voi yhtä hyvin harrastaa myös omalla paikkakunnalla tai lähistöllä. Tässä siis viisi vinkkiä matkakuvaukseen!
27.9.2021

Finnaturen lintukuvakoulu OSA 2

Lintuja on kaikkialla ja ne ovat kauniita. Sen vuoksi ne ovat varmaankin niin suosittuja kuvauskohteita? Suomessa lintuja on helpoin lähestyä kaupunkien puistoissa tai ruokintapaikoilla, missä ne ovat tottuneet ihmisiin. Muuttoaikoina taas kosteikot, niemenkärjet ja ulkosaaristo ovat hyviä kuvauspaikkoja.
27.9.2021

Koirakuvauksen perusteet (Paula Grekelä / Koiravalokuvausta Lapista)

Kiinnostaako koirakuvaus? Katso alta Paula Grekelän (Koiravalokuvausta Lapista) ohjeet, joilla pääsee hienosti alkuun karvakavereiden kuvaamisessa!
27.9.2021

Finnaturen lintukuvakoulu OSA 1

Lintu- ja luontokuvauksen suosio on 2000-luvulla satakertaistunut. Linnut ovat kauniita ja kuvauksellisia, joten ei ole mikään ihme, että lintukuvaus on niin suosittua.
23.9.2021

Revontulia metsästämässä (Samuli Rosenberg)

Revontulien aika on täällä! Katso alta valokuvaaja Samuli Rosenbergin vinkit, joiden avulla saat taivaantulet ikuistettua!

Sisältö-sivut

Selaa tuoteryhmiä

Asiakastili

Ostoskorisi on tyhjä