Talven ihmemaata taltioimassa

Fotonordicin Juuso kirjasi parhaat ohjeet ja vinkit, joiden avulla olet astetta valmiimpi talvisiin kuvausseikkailuihin.

Talvi on yhtä lailla valokuvauksen kulta-aikaa kuin muutkin vuodenajat. Monien mielestä jopa se kaikken kuvauksellisin ajanjakso. Pakkaspäivän pastelliset sävyt, talven eläimet, taivaan ilmiöt, tykkylumiset puut ja höyryävät vedet inspiroivat magiallaan. Kuvaajalta kylmä ja pimeä kausi vaatii kuitenkin hieman enemmän valmistautumista.

Kuvaaminen vie monesti mukanaan ja ajantaju katoaa. Kannattaa kuitenkin kuunnella kehoaan, ettei kylmyys pääse yllättämään. Pukeutumisessa kannattaa suosia kerrospukeutumista ja laadukkaita vaatteita. Erityisesti käsien lämmöstä täytyy pitää huolta.

Perinteinen ratkaisu on laittaa paksujen rukkasten tai nahkahanskojen alle ohuet sormikkaat, joiden kanssa kameran operoiminen onnistuu. Säädöt voi tehdä pelkät sormikkaat kädessä ja lämpöä saa kerroksista. Vielä parempi vaihtoehto on hankkia erityiset kuvaushanskat, joista löytyy nykyään hyvin valinnanvaraa erilaisiin olosuhteisiin.

Tärkeitä huomioita kaluston suhteen

Kosteuden kondensoituminen rungon ja objektiivien sisään muodostuu ongelmaksi, kun laitteet tuo pakkasesta sisälle. Älä siis koskaan tuo laitteita suojatta lämpöön, vaan anna niiden tasata lämpöä kamerarepussa tai -laukussa vähintään parin tunnin ajan. Jos kuvauksen otoksien on kiire päästä valikoimaan, ota muistikortit pois jo ulkona.

Sama toimii toiseen suuntaan. Kuvauskaluston voi totuttaa kylmempään ilmaan viemällä sen ennen kuvaamista esimerkiksi auton takakonttiin tasaamaan lämpöä. Tällä vältetään se, että pakkasessa lumi sulaisi ilmaa lämpimämpään kameraan tai objektiiviin ja jäätyisi sitten kiinni viiletessään. Sama kikka auttaa välttämään kylmän mahdollisesti aiheuttamaa huurtumista etulinssiin. Lisäkeinona suosittelen lämmitinpannan käyttämistä.

Jos objektiiviin tulee lunta, älä koskaan puhalla sitä pois, sillä hengitys jäätyy linssiin. Sen sijaan käytä käsipuhallinta tai puhdistusharjaa. Kostean lumen tai loskan voi pyyhkiä kuivalla puhdistusliinalla.

Kylmä ilma laittaa erityisesti akut koville ja ne kannattaa pitää lämpimässä niin pitkään kuin mahdollista. Hyvä idea onkin tarkistaa aina, että akut ovat täynnä ja pitää vielä mukana vara-akkuja. Akkua kannattaa myös vaihtaa välillä ja laittaa käytössä ollut (povi)taskuun tai hanskan sisään lämpenemään. Lämmetessään pakkasen syömä varaus hieman palautuu ja kuvaus voi jatkua pidempään. Myös tässä on lämmitinpannasta paljon apua.

Tukea jalustasta, hyötyä suotimista

Hyvä jalusta on kuvaajan paras kaveri, erityisesti käsien täristessä kylmässä. Jalustoista hiilikuituiset ovat pakkasella mukavampia käyttää, sillä ne eivät johda kylmää yhtä tehokkaasti kuin alumiiniset. Onpa ne vielä kevyämpiäkin. Jotta tuki olisi liukkaallakin mahdollisimman hyvä, kannattaa myös harkita sellaisia malleja, joissa tulee mukana jääpiikit tai ne saa lisäosana.

Suotimille on paikkansa myös talvikuvaajan kalustossa. Aurinkoisten hankien kirkkaudessa ND-suotimet tulevat tarpeen - säätö-ND on jokaisen videokuvaajan vakiovaruste. Harmaasuotimien avulla saa myös lumisateessa pitkiä valotuksia, jolloin pyry ei näytä kuvissa sateelta ja otoksista tulee mystisen sumuisia. Valosaastesuodin on tähti- ja yökuvaajan ystävä vähentämällä keinovalon aiheuttamia epätoivottuja sävyjä kuvissa.

Vielä pari vinkkiä parempiin otoksiin

Lumisessa maisemassa automatiikka ei ole kaikkein paras ystävä. Kuvista tulee monesti harmaita ja sävyistä vääränlaisia, kun kamera ei osaa tulkita talvisia olosuhteita. Kannattaakin käyttää valkotasapainon ja valotuksen säätämiseen käsisäätöjä. Valotuksen voi toki pitää myös automatiikalla, mutta silloin on hyvä ruuvata valotuksen korjaus plussan puolelle - usein jo +1 EV piisaa. Vielä parempi vaihtoehto on haarukoida valotusta ja ottaa kuvat RAW:na.

Kokeile käyttää lumisateessa salamaa, niin saat upeat valopallot näkyviin. Värikalvoja käyttämällä voit värjätä lumisateen mieleiseksi.

Lisävalaistus on paikallaan myös makrokuvissa, kun kuvataan esimerkiksi jäämuodostelmia. Pieni LED-paneeli on oiva lisä yksityiskohtien korostamiseen. RGB-valolla saat luotua upeita tunnelmia. Toimii myös apuvalona pimeässä tarkentaessa.

Vastasatanut puhdas lumi on kaunis elementti maisemakuvassa, mutta kengänjäljet pilaavat sen helposti. Suunnittele siis kuvauspaikat ja reitit niille valmiiksi ja näin voit välttää ylimääräiset jäljet kuvassa.

Fotonordicin Jaakon kuvauskalusto14.1.2022

Fotonordicin Jaakon kuvauskalusto

Tällä sivulla on listattuna Fotonordicin Jaakon luottokalusto kuvauksiin.
Fotonordicin Juuson kuvauskalusto13.1.2022

Fotonordicin Juuson kuvauskalusto

Tässä on listattuna Juuson luottokamat, joilla hän hoitaa kaikki kuvaukset!
Talven ihmemaata taltioimassa11.1.2022

Talven ihmemaata taltioimassa

Fotonordicin Juuso kirjasi parhaat ohjeet ja vinkit, joiden avulla olet astetta valmiimpi talvisiin kuvausseikkailuihin.
Katuvalokuvaajan mietteitä ja vinkkejä (Tuomas Valtanen)3.1.2022

Katuvalokuvaajan mietteitä ja vinkkejä (Tuomas Valtanen)

Katuvalokuvauksessa tallennetaan jokapäiväistä elämää julkisella paikalla. Lue katuvalokuvaaja Tuomas Valtasen kattava blogi katuvalokuvauksesta!
Ensituntumaa: DJI Mavic 3 Flymore-combo (Petri Puurunen)27.12.2021

Ensituntumaa: DJI Mavic 3 Flymore-combo (Petri Puurunen)

Valokuvaaja Petri Puurunen otti ensituntumaa uuteen DJI Mavic 3 -droneen. Lue blogistamme Puurusen mietteet uudesta kopterista.
5 vinkkiä matkakuvaamiseen (Teppo Tirkkonen)14.12.2021

5 vinkkiä matkakuvaamiseen (Teppo Tirkkonen)

Teppo Tirkkonen on matkailu- ja seikkailuvalokuvaaja Oulusta. Hänen asiakkaitaan ovat muun muassa Aurinkomatkat, Finnair ja Revolution Race. Kaupallisten töiden ohella Teppo kuvaa omia projekteja, usein Pohjois-Suomessa. Hyvä matkakuva herättää katsellessa välittömästi tunteen: ”Haluan mennä tuonne!” Se on missioni aina, kun lähden matkalle kuvaamaan. Vallitsevan maailmantilanteen vuoksi jokainen meistä on muuttanut matkustustapojaan ja mielestäni matkakuvausta voi yhtä hyvin harrastaa myös omalla paikkakunnalla tai lähistöllä. Tässä siis viisi vinkkiä matkakuvaukseen!
Fotonordicin Messujen MESSUT 11.6.20228.12.2021

Fotonordicin Messujen MESSUT 11.6.2022

Makrokuvauksen perusteet (Pasi Markkanen)8.12.2021

Makrokuvauksen perusteet (Pasi Markkanen)

Monet valokuvaajat haaveilevat makrokuvaamisen aloittamisesta ja se ei ole ihme. Makrokuvaamisen maailma on erittäin kiehtova ja se tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia luovaan kuvaamiseen, niin sisällä kuin ulkonakin.
Finnaturen lintukuvakoulu OSA 227.9.2021

Finnaturen lintukuvakoulu OSA 2

Lintuja on kaikkialla ja ne ovat kauniita. Sen vuoksi ne ovat varmaankin niin suosittuja kuvauskohteita? Suomessa lintuja on helpoin lähestyä kaupunkien puistoissa tai ruokintapaikoilla, missä ne ovat tottuneet ihmisiin. Muuttoaikoina taas kosteikot, niemenkärjet ja ulkosaaristo ovat hyviä kuvauspaikkoja.
Koirakuvauksen perusteet (Paula Grekelä / Koiravalokuvausta Lapista)27.9.2021

Koirakuvauksen perusteet (Paula Grekelä / Koiravalokuvausta Lapista)

Kiinnostaako koirakuvaus? Katso alta Paula Grekelän (Koiravalokuvausta Lapista) ohjeet, joilla pääsee hienosti alkuun karvakavereiden kuvaamisessa!
Finnaturen lintukuvakoulu OSA 127.9.2021

Finnaturen lintukuvakoulu OSA 1

Lintu- ja luontokuvauksen suosio on 2000-luvulla satakertaistunut. Linnut ovat kauniita ja kuvauksellisia, joten ei ole mikään ihme, että lintukuvaus on niin suosittua.
Revontulia metsästämässä (Samuli Rosenberg)23.9.2021

Revontulia metsästämässä (Samuli Rosenberg)

Revontulien aika on täällä! Katso alta valokuvaaja Samuli Rosenbergin vinkit, joiden avulla saat taivaantulet ikuistettua!

Sisältö-sivut

Selaa tuoteryhmiä

Asiakastili

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 1.1.2019 alkaen.

Verkkokauppa

Fotonordic Oy
Kempeleentie 5
90400 Oulu

0504042969
asiakaspalvelu@fotonordic.fi
www.fotonordic.fi
1972559-7

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin. Kaupankäynnissä noudatamme kuluttajaviraston verkkokauppiaille antamia kaupankäyntiohjeita.

Tilauksen minimiarvo ennen postikuluja on 15 euroa,

Tilaaminen

Tuotteet tilataan siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin tarjoaman linkin kautta. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Mikäli tilauksen tekeminen verkkokaupasta ei jostain syystä onnistu otta meihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse asiakaspalvelun palveluaikoina.

Maksaminen ja maksutavat

Verkkopankkipainikkeet / Mobilepay (Paytrail)

Asiakkaalla tulee olla käytössään verkkopankkitunnukset. Maksutapahtuma veloitetaan suoraan asiakkaan tililtä verkkopankkiympäristössä. Tilaaminen ja maksaminen tapahtuvat turvallisesti suojatussa yhteydessä. Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksunvälityspalvelun toteuttaa Paytrail Oyj (y-tunnus 2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj ostaa maksusuorituksen ja tilittää sen kauppiaalle. 

MobilePayllä voit maksaa verkkokaupoissa siten, että sinun ei tarvitse syöttää maksukortin tietoja. Tarvitset ainoastaan aktivoidun MobilePay -sovelluksen puhelimeesi. Valitse maksutavaksi MobilePay, kirjoita avautuvaan kenttään puhelinnumerosi ja hyväksy maksu MobilePayssä puhelimellasi. Aktivoi verkkomaksaminen MobilePayssä ennen ensimmäistä ostosta! MobilePayn normaalit maksurajat eivät ole voimassa verkkokaupoissa. Voit siis tehdä ostoksia maksukorttisi käyttörajojen mukaisesti.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. 


Luottokorttimaksu 

Korttimaksua varten tarvitset voimassa olevan suomalaisen maksulaitoksen myöntämän Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- tai Debit MasterCard kortin. Maksukortin tiedot eivät välity tai tallennu verkkokauppaamme missään vaiheessa. Verkkokaupassamme ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa ja Mastercard SecureCode -todentamispalvelut, joiden avulla kortinhaltijan henkilöllisyys todennetaan. Todentaminen vaatii verkkopankkitunnuksia.

Tilisiirto

Tilauksen voi myös maksaa ennakkoon perinteisesti laskussa olevalla viitenumerolla. Maksussa on ehdottomasti käytettävä annettua viitenumeroa sille varatussa viitenumero –kentässä, jotta maksusuoritus ohjautuu oikealle tilaukselle verkkokauppajärjestelmässämme. Ilman viitenumeroa tai viitenumero virheellisesti viestikenttään syötettynä maksutapahtuma ei kohdistu järjestelmäämme millekään tilaukselle, joten tilausta ei voida toimittaa normaalien toimitusaikojen puitteissa. Virheellisesti suoritettuja viitteettömiä maksuja tarkistetaan kerran kuukaudessa.

Tilaus toimitetaan heti, kun viitemaksusuoritus näkyy tilillämme kokonaisuudessaan. Mikäli laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, peruuntuu tilaus automaattisesti. Tuotteita pidetään varattuna 5 päivää tilauksesta joten maksuaikaa on 5 päivää. Huomioithan tilisiirrolla maksettaessa mahdollisen 1-3 päivän pankkiviiveen.


Klarna
 

Yksi suosituimmista maksutavoista suomalaisissa verkkokaupoissa. Suosio liittyy joustaviin maksuvaihtoehtoihin:

  • Maksa 30 päivän maksuajalla toimituksesta (täysin kuluton)
  • Pilko maksut osiin

Lisää tietoa Klarnan maksutavoista täältä.


Postiennakko. 

Tilaus voidaan toimittaa Postin kautta myös postiennakolla, jolloin tilaus postitetaan normaalien toimitusaikojen puitteissa lähimpään postitoimipaikkaan lunastettavaksi. Tilaus maksetaan joko postiin tai Smartpost pakettiautomaattiin lähetystä noudettaessa. Postiennakkotilaukseen lisätään aina maksutapalisä 5,00 euroa toimituskuluihin. Tämä on laskettu jo valmiiksi toimituskuluihin ostoskorisivulla.


Korttimaksu noudettaessa.

Voit maksaa tilauksen myös noutaessa yleisisimmillä pankki-, luotto-, ja Visa Electron -korteilla. Huomioithan että emme ota vastaan käteistä rahaa!


Lasku

Tilauksen maksaminen jälkikäteen laskulla on maksuvaihtoehtona ainoastaan Suomessa toimiville vakavaraisille osakeyhtiöille sekä kouluille ja valtion virastoille. Laskutilauksiin lisätään aina 5,00 euron maksutapalisä toimituskuluihin. Tämä on laskettu jo valmiiksi toimituskuluihin ostoskorisivulla. Tarkistamme osakeyhtiöiltä luottoluokituksen joka perustuu virallisiin tilinpäätöstietoihin. Mikäli tilinpäätöstietoja ei jostain syystä löydy tai hyväksyttävää luottoluokitusta ei saada ei tilausta toimiteta laskua vastaan (esimerkiksi uudet yritykset joiden ensimmäinen tilikausi ei ole vielä päättynyt tai tilinpäätöstietoja ei ole toimitettu viranomaisille).

Käytämme laskutuksessa pääsääntöisesti verkkolaskutusta. Ilmoittamalla verkkolaskutustiedot tilauksen yhteydessä tilaus laskutetaan verkkolaskuna. Tarvittavia tietoja ovat vastaanottajan verkkolaskuosoite (ovt-tunnus), y-tunnus, verkkolaskujen välittäjäoperaattori ja välittäjän tunnus. Mikäli verkkolaskutus ei ole mahdollista niin lasku toimitetaan pdf-tiedostona tilauksen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Emme toimita laskuja kirjepostitse.

Yksityishenkilö, toiminimi, yksityinen elinkeinoharjoittaja, avoin yhtiö tai kommandiittiyhtiö ei voi tilata laskua vastaan vaan tällaiset tilaukset peruuntuvat automaattisesti. Maksuvaihtoehtoina ovat tällöin Paytrailin verkkomaksupainikkeet, Klarna, luottokortti, tilisiirto tai postiennakko.

Kuluttajasuojan oikeudet eivät luonnollisesti koske yritysmyyntiä. Meistä johtumattomasta kaupan purusta tai tuotteen palautuksesta perimme meille mahdollisesti aiheutuneet kohtuulliset kustannukset (sopimusoikeus). Normaalisti tällaisia kustannuksia ovat esimerkiksi tilauksen toimituskulut. Yritysmyynnin ollessa kyseessä palautukset tulee hoitaa aina palauttajan omalla kustannuksella.

Laskut toimitetaan 7 päivän eräpäivällä ja laskuihin tulee aina 5€ maksutapalisä.


Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Fotonordic Oy
Kempeleentie 5
90400 Oulu

0504042969
asiakaspalvelu@fotonordic.fi
www.fotonordic.fi
1972559-7

Toimitustavat ja -kulut

Tilauksen toimituskulut ovat kiinteät riippuen toimitustavasta. Postiennakko ja lasku maksutapoihin lisätään kiinteiden toimituskulujen lisäksi maksutapalisä.

Matkahuollon Lähellä -paketti: 4,90 euroa. Tilaus toimitetaan tuotteista riippuen joko kirjeenä suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen tai Matkahuollon Lähellä pakettina asiakkaan valitsemaan matkahuollon toimipisteeseen.

Matkahuolto jakopaketti(yksityishenkilöt) : 14,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.

Matkahuolto jakopaketti (yrityksille): 19,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan yrityksen toimitusosoitteeseen 1-2 arkipäivässä

Posti (Paketti / Smartpost / Pikkupaketti): 4,90 euroa. Tilaus toimitetaan tuotteista riippuen joko kirjeenä suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen tai postipakettina lähimpään postin toimipisteeseen.

Postin jakopaketti (yksityishenkilöt) :14,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.

Postin jakopaketti (yrityksille): 19,90 euroa. Tilaus toimitetaan suoraan yrityksen toimitusosoitteeseen 1-2 arkipäivässä klo 14 mennessä. Toimituksesta ei ilmoiteta ennakkoon.


    HUOM! Postiennakkotilauksiin lisätään 5,00 euron maksutapalisä. Tämä on laskettu jo valmiiksi toimituskuluihin ostoskorisivulla.

    Toimitamme tilauksia pääasiassa Suomeen, mikäli haluat tilata ulkomaille, ota yhteyttä asiakaspalvelu@fotonordic.fi


    Toimitusaika

    Varastossa olevat tuotteet toimitamme pääsääntöisesti samana tai seuraavana arkipäivänä kun olemme saaneet tilauksen maksusuorituksen. Mikäli tilaus sisältää sekä varastossa olevia tuotteita että tilaustuotteita joilla on lyhyt toimitusaika (1-3 päivää), toimitetaan tilaus tällöin pääsääntöisesti sitten kun kaikki tuotteet ovat varastossa.

    Tilaustuotteiden toimitusaika vaihtelee tuotekohtaisesti. Lisätietoja tilaustuotteen toimitusajasta löydät joko tuotteen tiedoista tai tiedustelemalla tarkemmin asiakaspalvelustamme. Tilaustuotteet toimitetaan heti kun saamme tilattua tuotetta varastoon. Tilisiirtona, Paytrailin kautta verkkomaksuna tai Luottokunnan kautta korttimaksuna maksettujen tilausten tilaustuotteita ei tilata toimittajilta ennen kuin tilauksen maksusuoritus on saapunut.

    Laskutilaukset toimitetaan pääsääntöisesti vasta sitten kun kaikki tilauksessa olevat tuotteet löytyvät varastosta. Laskutilausta ei voi jakaa useampaan lähetykseen. Mikäli haluat tilata sekä varastotuotteita että tilaustuotteita laskulla, tee näistä tuotteista erilliset tilaukset.


    Palautusehdot

    Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukaisesti 14 päivän palautusoikeus verkkokaupasta tilaamilleen tuotteille. Ilmoita palautuksesta sähköpostitse. Helpoiten tämä tapahtuu vastaamalla tilausvahvistussähköpostiin ja ilmoittamalla palautuksesta. Näin saamme myös vahvistusviestistä tiedot mitä tilausta palautus koskee. Mikäli et ole säilyttänyt vahvistusviestiä voit lähettää myös vapaamuotoisen ilmoituksen palautuksesta sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@fotonodic.fi. Viestistä tulee käydä ilmi yhteystietosi, tilauksen numero, palautettavat tuotteet ja palautuksen syy.

    Palautettavien tuotteiden tulee olla käyttämättömiä ja alkuperäisissä myyntipakkauksissaan. Eli siinä kunnossa kuin asiakas on sen saanut. Osa tuotteistamme postitetaan ilman myymäläpakkauksia joten luonnollisesti tällaisten tuotteiden ei tarvitse olla myymäläpakkauksissaan. Asiakkaalla on siis oikeus tutustua tilaamaansa tuotteeseen samalla tavalla kuin se olisi mahdollista normaalisti kaupasta ostettaessa. 

    Mikäli tuote palautuu myyntikelvottomana: se on silminnähden käytetty, likainen, rikki, pakkauksesta puuttuu osia tai sinetöity myyntipakkaus avattu, emme voi palauttaa tuotteen hintaa kokonaan. Tällaisissa tapauksissa palautettava hinta sovitaan tapauskohtaisesti. 

    Palautus on asiakkaalle maksuton poislukien, poislukien seuraavat poikkeukset:

    • Taustakartongit 
    • OUTLET-poistotuotteet

    Näiden tuotteiden osalta palautuksen lähetyskustannuksista vastaa asiakas.

    Jos asiakas maksaa palautuslähetyksen postituskulut itse emme jälkikäteen korvaa tällä tavoin syntyneitä kustannuksia, sillä tarjoamme maksuttoman asiakaspalautusmahdollisuuden. Emme myöskään lunasta postiennakolla tai siihen verrattavalla tavalla lähetettyjä lähetyksiä postista. Emmekä korvaa tällä tavoin postitettujen lähetyksien kuluja asiakkaalle.

    Jatkuva palauttaminen ja "hupitilaaminen": Mikäli  huomaamme, että tietyltä asiakastililtä tulee tilauksia ja palautuksia jatkuvana virtana, palautuksista aletaan vähentämään 20 % käsittelykulu. Tällä pyritään välttämään ns. hupitilaaminen, jolloin säästetään niin aikaa, hermoja, kuin luontoa. Mikäli et ole varma mikä tuote on sinulle sopiva, ota meihin yhteyttä. Autamme kaikissa asioissa mielellään. Hallitsematon verkkokauppatilausten tekeminen voi olla myös merkki shoppailuriippuvuudesta.

    Lunastamaton paketti: Paketin noutamatta jättäminen ei tarkoita palauttamista. Paketin noutamatta jättäminen ei ole asiakaspalautus. Mikäli paketti palautuu noutamattomana ja seurantakoodi vahvistaa noutamatta jättämisen, vähennämme palautuksesta 9,90 € arvoisen palautus- ja käsittelykulun.

    Noutamatta jätetyt postiennakkotilaukset peruutetaan automaattisesti. Mikäli toteamme asiakkaan jättäneen usean postiennakkotilauksen noutamatta, asiakastili jäädytetään. 

    Asiakkaan pyynnöstä meille tilatulle tilaustavaralla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta (vrt. kuluttajansuojalaki.)

    Palautusoikeus ei koske yritysostoja.

    Tuotteen palautus / ongelmatilanteet


    Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa sähköpostitse. Jos paketti on vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio  kuljetusyhtiölle.

    Tilauksesta puuttuvat tai väärintoimitetut tuotteet

    Jos tilauksesta puuttuu tuote varmista kuitista että tuotetta ei ole merkitty toimitettavaksi jälkitoimituksena. Jos mainintaa ei ole ota meihin yhteys joko sähköpostitse vastaamalla tilausvahvistukseen tai puhelimitse. Muista säilyttää viestiketju sähköpostissa! Toimi samoin myös silloin jos olet saanut väärän tuotteen.

    Rikkinäinen tuote

    Joskus käy niin että tuote onkin valitettavasti jo valmiiksi rikki tai viallinen. Mikäli saamasi tuote on rikkinäinen ota meihin yhteyttä joko sähköpostitse vastaamalla tilausvahvistukseen, niin annamme tapauskohtaisen ohjeistuksen.

    Palautettava / vaihdettava tuote

    Palautettavan tai vaihdettavan tuotteen tulee olla samassa kunnossa kuin missä sen sait. Eli esimerkiksi  pakkaus ja käyttöohjeet ja muut lehtiset tulee palauttaa myös. Pakkauksen tulee olla ehjä eikä tuotteessa saa näkyä käytön jälkiä. Tuote ei saa olla kostunut tai muutoin vioittunut. Emme voi myydä esimerkiksi avattua muistikortin pakkausta enää uutena tuotteena.

    Jos haluat vaihtaa tuotteen toiseen suosittelemme tekemään uudesta tuotteesta uuden tilauksen. Näin saat tuotteen heti varattua sekä nopeammin toimitukseen.

    Palautuksen pakkaaminen

    Palauta tuote, mikäli mahdollista, samassa paketissa tai kuoressa missä se tuli. Muutoin pehmusta ja suojaa tuote postitusta varten vähintään yhtä hyvin kuin miten se oli toimitettu. Älä käytä paketin tai kuoren sulkemiseen niittejä! Älä lähetä tuotetta suoraan alkuperäispakkauksessa vaan suojaa pakkaus kuljetusta varten! Mikäli palautuksen saavuttua alkuperäispakkauksessa on teippejä tai tarroja, jotka eivät siihen uutena kuulu, emme voi hyvittää tuotteesta täyttä hintaa.

    Palautukseen tulee liittää aina mukaan viesti palautuksen syystä. Tämä myös siinäkin tapauksessa vaikka asiasta olisi esimerkiksi puhelimessa tai sähköpostitse keskusteltu. Liitä mukaan joko tavaroiden mukana saamasi kuitti tai kopio siitä. Tämä nopeuttaa palautuksen käsittelyä. Mikäli kuittia tai kopiota ei ole mahdollista lähettää palautuksen mukana on palautukseen liitettävässä viestissä käytävä ilmi lähettäjän nimi, osoite, puhelinnumero tai sähköpostiosoite, tilausnumero, tiedot palautettavista tuotteista, tiedot tilalle vaihdettavista tuotteista sekä tilinumero mahdollista rahan palautusta varten.

    Palautuksen lähettäminen:

    Palautukset tulee lähettää 14 vuorokauden sisällä tilauksen vastaanottamisesta. Pyydä asiakaspalautuksesta aina kuitti. Ilman asiakaspalautuskuittia emme voi lähetyksen katoamistapauksissa hyvittää palautusta. Huomioithan että asiakaspalautuslähetysten kulku postissa kestää normaalia postia pidempään, joskus jopa yli viikon.

    Postin paketit:

    Mene osoitteeseen https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/palautapaketti/ ja laita hakukenttään tilauksen seurantakoodi.

    Sivu antaa sinulle Helposti -koodin, jonka voit kirjoittaa paketin päälle. Voit jättää paketin lähimpään Postiin tai SmartPost -automaattiin. TÄRKEÄÄ: MUISTA KIRJOITTAA HELPOSTI -KOODI PAKETIN PÄÄLLE.

    Voit toki käyttää palautukseen myös perinteistä asiakaspalautusosoitetta: Fotonordic Oy, Asiakaspalautus 611285, Kempeleentie 5, 90400 Oulu

    Matkahuollon paketit:

    Kirjoita lähetykseen palautusosoitteeksi Fotonordic Oy, Asiakaspalautus 9502936, Kempeleentie 5, 90400 Oulu ja palauta paketti haluamaasi Matkahuollon toimipisteeseen.


    Rahojen palautus

    Mikäli tuote tai tilaus palautetaan ilman vaihtoa toiseen tuotteeseen tai tilalle vaihdettava tuote on halvempi kuin alun perin maksamasi tuote palautamme kauppahinnan tai hintojen erotuksen takaisin asiakkaalle. Rahojen palautukseen menee noin 5 - 14 vuorokautta riippuen käytetyn maksupalvelun käsittelyajasta.

    Verkkomaksupainikkeet / Mobilepay (Paytrail): Rahat hyvitetään takaisin Paytrailin maksujärjestelmän kautta

    Luottokortti (Nets): Rahat hyvitetään takaisin Netsin maksujärjestelmän kautta

    Klarna: Rahat hyvitetään Klarnan maksujärjestelmän kautta

    Tilisiirto / Maksu noudettaessa / Postiennakko: Rahat hyvitetään takaisin tilisiirtona, liitä palautuksen mukaan tilinumero IBAN-muodossa

    Mikäli tilauksesta palautetaan vain osa tuotteista ei toimituskuluja hyvitetä.

    Lahjakortilla maksettuja tuotteita ei hyvitetä rahana vaan uudella lahjakortilla verkkokauppaan.

    Jos haluat vaihtaa tuotteen toiseen, hyvitämme palautetun tuotteen hinnan uuden tilauksen loppusummasta. Suosittelemme kuitenkin tekemään uudesta tuotteesta uuden tilauksen, jolloin saat vaihdettavan tuotteen heti varattua ja nopeammin toimitukseen.

    Takuu

    Tuotteiden takuu on pääsääntöisesti ilmoitettu tuotteen tiedoissa. Yleensä takuu on 12 kuukautta, poikkeukset ja tarkemmat takuuohjeet löytyvät täältä.

    Muiden tuotteiden takuuasioissa ota suoraan meihin yhteyttä. Ennen palautusta ota meihin yhteyttä, älä palauta tuotetta ellet ole varma sen toimimattomuudesta. Usein lisälaitteen toimimattomuus saattaa johtua itse käytettävästä laitteesta. Laite voi olla rikki tai vaatia tietyn asetuksen. Esim. infrapunalaukaisimen toiminta vaatii usein IR-ohjauksen päällekytkemisen kamerasta. Väärästä takuupalautuksesta perimme postitus- ja käsittelykulut.


    Hinnat / alv

    Kaikki verkkokaupassa esillä olevat hinnat sisältävät kulloinkin voimassaolevan arvonlisäveron.

    Hinnoitteluvirhe

    Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin esim. tilanteessa, jossa tuote on myyty virheellisesti selvästi tappiolla (hinta alempi kuin 10% alle tukkuhinnan).

    Tuotetiedot

    Tiedot tuotteista pyritään esittämään mahdollisimman todenmukaisesti ja seikkaperäisesti. Fotonodic ei kuitenkaan vastaa valmistajan ilmoittamien teknisten tietojen oikeellisuudesta ja pidättää oikeuden muuttaa tuotetietoja ilman eri ilmoitusta. Kaikki oikeudet pidätetään.

    Reklamaatiotilanteet

    Asiakkaan on ilmoitettava virheestä asiakaspalveluumme viipymättä. Mikäli huomaat pakkauksessa mahdollisia kuljetuksessa tulleita ulkoisia vaurioita, tulee tästä ilmoittaa toimitusta noudettaessa joko Postiin tai Matkahuoltoon riippuen valitusta toimitustavasta ja pyydettävä kirjaus havaitusta vauriosta. Katso tarkemmin kohdasta asiakaspalautukset. 

    Mikäli reklamaatiotilanteessa kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

    Yritysmyynti

    Kuluttajasuojan oikeudet eivät luonnollisesti koske yritysmyyntiä. Meistä johtumattomasta kaupan purusta tai tuotteen palautuksesta perimme meille mahdollisesti aiheutuneet kohtuulliset kustannukset (sopimusoikeus). Normaalisti tällaisia kustannuksia ovat esimerkiksi tilauksen toimituskulut. Yritysmyynnin ollessa kyseessä palautukset tulee hoitaa aina palauttajan omalla kustannuksella.

    Asiakastiedot

    Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta. Asiakastietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Tietoja (mm. tilaajan IP) voidaan kuitenkin luovuttaa poliisille mahdollisten väärinkäytösten selvittämisessä. Käsittelemme henkilötietoja asiakkuuden hallintaan liittyvissä asioissa, asiakasviestinnässä, tarjoamiemme palvelujen markkinoinnissa sekä palvelujen kehittämisessä tietosuojaselosteemme mukaisesti.